Selger rester av merkeklær over Internett

Norske Venture Partners, som var med å dra i gang britiske Lastminute.com, investerer nå i restlagersalg av merkeklær over nettet. The Virtual Factory Outlet skal være verdens første lagersalg via web og ruller liksågodt ut i nærmere ti land før sommeren.

Danske Michael Vad var sjef for Egmont Online og underholdningstjenesten eon.dk før han hoppet av for å bli nettgründer. Nå har han skaffet 54 millioner danske kroner til The Virtual Factory Outlet som skal lanseres i neste måned.

Virtual Factory bygger klestjenesten haburi.com som skal drive et virtuelt lagersalg, det vil si restlagersalg av klær over nettet.

Idéen går ut på at alt det tøyet som produseres på fabrikker, men aldri når ut til butikkene (rundt ti prosent av totalvolumet) skal selges via nettet. En mengde klesleverandører skal allerede ha tent på konseptet som gjør det mulig å selge klær 24 timer i døgnet med 35-50 prosent rabatt på klærne. Disse leverandørene er foreløpig hemmeligholdt.

Haburi skal fungere som en slags klesportal hvor de enkelte leverandørene for merkeklær skal drive sine egne operasjoner mens danskene sørger for trafikken og kundene. Dessuten tilbyr Haburi logistikk og handelsløsninger som blant andre IBM er involvert i.

Dette skal være den største e-handelsatsingen IBM har gjort noen sinne.

Det merkelige navnet Haburi kommer fra japansk og refererer til en som har høy sosial status, er suksessrik innen næringslivet og bruker mye penger. Navnet skal være valgt fordi Vad har villet finne et generisk konsept som ikke blir assosiert med klær.

Det er norske Venture Partners som har stor tro på konseptet som er inspirert av liknende konsepter i USA. De bidrar med startkapital som skal benyttes til ekspansjonen i Europa, men ikke alle de 54 millionene. To danske selskap er også inne med på investeringsrunden.

- Haburi.com rår over et sterk forretningskonsept som tilbyr så vel tøyfabrikanter som kundene åpenlyse fordeler. Det avspeiles i den interesse som noen av verdens førende klesmerker viser for denne idéen. Klesbransjen har vært trege med å utnytte det fulle potensial innen e-handel. Det konseptet som haburi. com tilbyr er ern kjapp og økonomisk overkommelig måte å etablere en sterk profil på nettet, mener partner Tellef Thorleifsson i Venture Partners.

Haburi.com beveger seg i forbrukermarkedet, men Thorleifsson utelukker ikke at sisteleddene, det vil si kleskjeder, vil komme til å kjøpe billig fra nettjenesten for å videreselge til lavere utsalgspris i butikkene sine.

Investeringsselskapet har vært med å dra i gang både rekrutteringstjenesten StepStone og en annen reste-tjeneste, britiske Lastminute.com. Begge selskaper er nettopp blitt børsnotert i henholdvis Oslo og London og spesielt introduksjonen av Lastminute.com kan foreløpig betegnes som vellykket.

Thorleifsson sier til digi.no at Haburi.com er laget over samme lest som Lastminute.com.

- De tjenestene utnytter mediet for hva det er verdt. Det dreier seg om dynamisk prising hvor reisene blir billigere jo nærmere man nærmer seg avgang. Dessuten er det stadig og hurtig utskifting av tilbudene, sier Thorleifssson som naturlig nok ikke vil gå inn i detalj på hvordan Venture Partners tenker når de skal velge investeringsobjekter.

Han sier likevel følgende: - Aller først ser vi på folkene som jobber i selskapet. Deretter ser vi på idéene. Finner vi for eksempel en klar forretningidé som er skalérbar går vi for den, sier han og innrømmer at de foreløpig kun har hjulpet selskap som har 100 prosent fokus på Internett og den digitale økonomien.

- Vi utelukker ingenting, men foreløpig har vi funnet for mye politikk hos de etablerte aktørene i de ulike bransjene, sier han. Dermed er ingen av de "gamle" selskapene på investorlisten til Venture Partners.

Allerede i april og mai lanseres mellom åtte og ti versjoner av tjenesten i Europa. Norge er ikke med i de første planene, men en norsk versjon med lokal valuta skal på plass senere på året.

Administrasjonen skal styres fra København og London. Det planlegges en børsnotering på London Stock Exchange (LSE) neste år.

Til toppen