Selger stadig mer klær på nett

Nettbutikkene har skydd unna klær og sko, men Hennes & Mauritz gjør det stadig bedre.

Det er langt mellom nettbutikker som selger sko og klær, det er mest harde varer og tjenester som selges over nettet. Hennes & Mauritz er det store unntaket her i Norge.

Hennes & Mauritz er en av de mest kjente kleskjedene verden over med butikker i 22 land og over 50 000 ansatte. Forretningsideen er å tilby moteklær til en rimelig pris.

Kleskjeden var tidlig ute med å tilby kleskjøp over nett, og startet opp allerede i 2001. Dette er svært tidlig med tanke på at vi i Norge i dag fortsatt bare har registrert rundt 1.100 nettbutikker.

Flere startet riktignok opp under dotcom-årene, men de fleste måtte gi opp.

- H&M har hatt en handel langt over forventet på nett, bekrefter daglig leder Signe Karlsen til digi.no.

Hun vil ikke oppgi omsetningstall, men sier at over 50 prosent av salget nå skjer over nett i forhold til salg via ordretelefon, faks eller bestilling per post.

I 2001 kom butikkjeden med forsiktige anslag som indikerte 20 prosent av salget over nett.

Den største målgruppen er jenter fra 25 år og opp til 40. Det oppsiktvekkende er at den typiske kjøperen kommer fra storbyer, og ikke grisgrendte strøk med lite utvalg av butikker.

- Vi ser at det er jenter i fullt arbeid og som er i den typiske tidsklemmen, som bruker nettet mest, sier Karlsen.

En undersøkelse gjennomført av Den Norske Postordre Forening (NPF) viser dessuten at det er den typiske postordrebrukeren, som også bestiller varer over nett.

Karlsen blir ikke overrasket om nettsalget bare fortsetter å ta sin andel av omsetningen, og ser ikke bort fra at det om noen få år vil generere 80 prosent av salget.

H&M legger opp til fristende tilbud fra nettet som skreddersys tidligere kjøp og som sendes på e-post for dem som ønsker det.

- Vi sender for eksempel ikke tilbud om barneklær dersom kjøperen ikke har kjøpt noe av dette tidligere, framholder Karlsen.

At klær er attraktivt å selge over nett, viser også Amazon.com som opprinnelig startet med bøker. Nå har nettbutikken utvidet sortimentet til også å gjelde klær og sko.

Til toppen