Startskuddet går tirsdag. Da legger Carlsberg-konsernet ut sin aksjepost på 43 prosent i Tivoli for salg, sammen med prospektet fra Danske Securities. Salget skal skje over Internett, noe Calsberg gjør for å tilfredsstille det utall dansker som er svært opptatt av den danske hages framtid, skriver Jyllands-Posten.
Selve salget av aksjene har imidlertid blitt møtt med sterke protester. Planene er ifølge avisen nærmest blitt sett på som landsforræderi, omtrent som et salg av "Den Lille Havfrue".
Men også her har Carlsberg forsøkt å være føre var, ved at alle i prospektet kan lese at selskapet ønsker en kjøper som respekterer Tivolis framtid og dermed også sikrer Tivolis fremtid.
Konserninformasjonssjef i Carlsberg, Margrethe Skov, sier til avisen at det å bruke Internett som salgskanal gjør at så mange som mulig får innblikk i salget. Bedriften ventes å kunne få inn mellom 400 og 500 millioner kroner på salget. Carlsberg skal også selge seg ut av Royal Scandinavia senere i vår, og skal deretter konsentrere seg om ølbrygging.