– Selv Bada selger bedre enn Windows Phone

Det selges dog millioner av WinPhone-mobiler, sier Canalys.

Digi.no skrev går at den russiske analytikeren Eldar Murtazin mener at det totalt bare har blitt solgt 674 000 Windows Phone 7-mobiler fra lanseringstidspunktet og fram til utgangen av 2010.

Nå har analyseselskapet Canalys kommet med en rapport om smartmobilsalget for 2011. Heller ikke den er spesielt oppløftende når det gjelder Windows Phone-salget, men tyder likevel på at salget har vokst betydelig i årets tre første måneder.

Canalys-analytikeren Pete Cunningham sier dog ikke mye om Windows Phone-salget i pressemeldingen som ble utgitt i går.

– Samsung [...] leverte nærmere 3,5 millioner smartmobiler basert på Bada-operativsystemet, noe som utklasser de totale leveransene av Windows Phone-enheter med mer enn én million enheter, sier Cunningham.

Canalys mener altså at det i første kvartal av 2011 ble levert godt under 2,5 millioner Windows Phone-enheter. Relativt ukjente Bada benyttes kun av Samsung i middels dyre smartmobiler og selger ganske godt i land som Frankrike, Storbritannia og Tyskland. Systemet har en markedsandel på drøyt tre prosent.

Sammenlignet med første kvartal i 2010 har smartmobilmarkedet vokst med 83 prosent til 101 millioner solgte enheter. Asia og Stillehavsregionen (APAC) har igjen gått forbi EMEA (Europa, Midtøsten og Afrika) som den største regionen, for første gang siden tredje kvartal i 2008. Dette skyldes blant annet tresifret prosentvis vekst i land som Kina, Sør-Korea og India. I alt ble det solgt 37,3 millioner smartmobiler i APAC.

Ifølge Canalys var Android allerede i slutten av 2010 den mestselgende smartmobilplattformen. I første kvartal i år økes ledelsen og Android var da installert på 35 prosent av de solgte smartmobilene.

Ifølge Cunningsham skal både HTC, Samsung, LG, Motorola og Sony Ericsson ha solgt mer enn tre millioner Android-mobiler hver.

Nokia er fortsatt den største enkeltleverandøren, mens markedsandelen har falt fra 39 til 24 prosent på et år. Selskapet leverte i forrige kvartal 24,2 millioner enheter, noe som er 13 prosent mer i samme kvartal i 2010, men økningen er langt mindre enn veksten i det totale markedet. 53 prosent av Nokias smartmobiler selges i APAC, mens omtrent 40 prosent selges i EMEA.

Nokia er fortsatt det mestselgende smartmobilmerket i 28 ulike land, inkludert Kina.

Apple vokser fortsatt og oppnådde 19 prosent markedsandel i første kvartal. RIM beholder tredjeplassen fra fjerde kvartal i fjor, men taper andeler i vente på nye modeller. Samsung beholder fjerdeplassen, mens HTC forblir på femteplass, til tross for kraftig vekst. LG passerer Motorola, som dermed havner på en sjuendeplass i første kvartal i år.

    Les også:

Til toppen