Selv de store sliter med e-posten

Intel lot være å ta vare på e-post. Nå må de gjennom en dyr opprydding.

En rettssak mellom Intel og AMD avslører at selv de største og rikeste IT-selskapene i verden sliter med å håndtere epost-flommen.

Alle kjenner seg igjen i Intels dilemma, for epost-volumene fyller raskt selv de største harddisker og man må kaste. Men hva? De fleste forsøker å dele ut regler til de ansatte og stoler på at disse følges opp, men reglene kan være vage, kanskje bare "kopier alt du synes er viktig til denne mappen".

Når da rettsaken med en partner, en kunde eller en ansatt en dag dukker opp viser det seg fort at dette ikke er en perfekt strategi.

Selv IT-bransje-giganten Intel, som sitter igjen med annenhver krone de selger for, har ikke investert i noe mer avansert system og oppryddingen blir nå dyr.

For selv Intel har et sjokkerende banalt system: Tar ikke de ansatte manuelt vare på en epost, blir den automatisk kastet etter 35-45 dager. Dette reduserer selvfølgelig behovet for harddiskplass på serverne, men systemet krever at de ansatte er perfekte.

Intel er saksøkt av AMD og må utlevere en del eposter, men mye er slettet, måtte Intel nylig innrømme. Nå må Intel hente et hav av gamle backup-taper og lappe sammen inkrementelle backuper av sine epost-arkiver. Dette blir dyrt, medgir Intel. 5-6 millioner dollar vil dette koste, forteller selskapet til Wall Street Journal.

Til toppen