Selvhjelp risikerer totalhavari

Rekonstruksjon av data er ikke for amatører.

Meningsmålingsinstituttet YouGov har på oppdrag av IT-selskapet Ibas, nylig gjennomført en landsomfattende undersøkelse blant 511 IT-sjefer og IT-teknikere ved ulike norske bedrifter. Den viser at i hver fjerde bedrift har teknisk personell forsøkt å utbedre feil på lagringsmedium - og mislyktes. I minst 25 prosent av tilfellene gikk kritisk informasjon tapt på grunn av dette.

55 prosent av alle norske bedrifter har opplevd datakrasj i løpet av de siste to årene, og mange sier de har mistet sensitive data for godt.

- Når bedrifter forsøker å rekonstruere data selv, dobles antallet tilfeller hvor rekonstruksjon blir umulig, sier Øyvind Nyland i it-selskapet Ibas.

Selv om mange av dem som forsøker å rekonstruere er dyktige IT-folk, er dette et krevende kompetanseområde som bør tas av eksperter, hevder Nyland som er avdelingsleder for datarekonstruksjon i Ibas.

Ibas erfaring er at forsøk på å utbedre problemet på egenhånd ofte fører til at det blir umulig å rekonstruere tapte data i etterkant. I gjennomsnitt klarer Ibas eksperter å rekonstruere tapte data i over 80 prosent av tilfellene. I tilfeller hvor bedriften har forsøkt å utbedre feilen selv først, dobles antall saker hvor rekonstruksjon er umulig.

Datamaskiner og servere blir en stadig viktigere del av nær sagt alle norske bedrifters virksomhet. I følge undersøkelsen sier 70 prosent av alle norske bedrifter at minst en fjerdedel av innholdet på serveren er sensitiv eller virksomhetskritisk informasjon. 82 prosent sier de forsøker å løse et eventuelt datahavari ved hjelp av intern kompetanse først. Kun ni prosent kontakter ekstern ekspertise som en del av prosedyren.

- Å løse problemet internt kan synes å være den raskeste veien ut av en vanskelig situasjon, men risikoen for å ikke lykkes er større. Ikke bare risikerer man at data forsvinner for godt, men det kan bli en lengre, vanskeligere og mer kostbar prosess å rekonstruere innholdet, sier Nyland.

Et datahavari kan raskt sette et selskap ut av spill. Hele 26 prosent oppgir at feilen må utbedres innen få minutter for å unngå at skaden går utover ordinær drift. I alt svarer åtte av ti bedrifter at skaden må utbedres i løpet av den første dagen for å unngå at det påføres stor skade på bedriften.

Ifølge undersøkelsen opplevde 32 prosent av bedriftene i Sverige å mislykkes med intern håndtering av datafeil opp mot 25 prosent i Norge. Dette kan henge sammen med at svenske bedrifter har en anelse større tiltro på å løse egne feil. 70 prosent av svenske selskaper mener den interne IT-kompetansen er god nok til å løse slike situasjoner sammenlignet med 65 prosent av de norske selskapene.

Til toppen