Ray Ozzie, avbildet mens han fortsatt hadde en lederstilling i Microsoft. (Bilde: Microsoft)

– Selvsagt er pc-ens tidsalder over

Men tidligere Microsoft-leder Ray Ozzie sier også det samme om dokumenter.

Ray Ozzie var mellom 2005 og 2010 først teknologisjef og senere øverste programvarearkitekt i Microsoft. Han regnes som mannen bak Microsoft nettskyløsning, Windows Azure.

Nå driver Ozzie et eget selskap og var denne uken blant trekkplastrene til GeekWire Summit.

I en omfattende spørsmålsrunde kom Ozzie blant annet inn på pc-ens framtid.

– Folk diskuterer om vi er i «etter-pc-verden». Hvorfor diskuterer vi? Selvfølgelig er vi i en «etter-pc-verden», men det betyr ikke at pc-en dør. Det betyr bare at scenariene vi brukte dem i ..., vi slutter å referere til dem som pc-er, vi referer til disse andre tingene. Men det handler forsatt om generell databehandling, sa Ozzie.

Så langt er Ozzie inne på det samme sporet som Ranjit Atwal i Gartner, som digi.no siterte tidligere i dag. Han mener at forbrukere nå vil ta utgangspunkt i det de ønsker å gjøre, og så velge apparatet som lar dem gjøre det effektivt, hendig og underholdende.

Men Ozzie kom også inn på et annet av Microsoft kjerneområder, nemlig dokumenter.

– I andre scenerier er det også «etter-verdener». For eksempel innen produktivitet, ble pc-en definert av dokumenter. Dokumenter er kjernen i hvordan vi har tenkt på produktivitet, sa Ozzie.

Dokumenter

Videre sa Ozzie at dersom man teller antallet ord folk skriver på en datamaskin og fordeler det på ulike områder, så skrives det i økende grad i nettbaserte tjenester som Facebook, Twitter, blogger og lignende, og i redusert grad i klassiske dokumenter.

– Produktivitet er i like stor grad i metanivået rundt dokumenter, som selve dokumentene. Så vi er faktisk i en «etter-dokument-verden», lik mye som vi beveger oss mot en «etter-pc-verden». Men det ligger muligheter i begge to. Det er muligheter for Microsoft, det er muligheter for nye aktører å hjelpe kunder i komme videre, utover det de allerede har gjort tidligere.

Denne utviklingen er altså dobbelt negativ for Microsoft. På spørsmål om selskapet vil greie å svare, svarer Ozzie at det hele handler om hvorvidt folk vil kjøpe produkter.

– Jeg mener, jeg hater å være så triviell om dette, men du kan diskutere strategi så mye du vil. Du kan argumentere at – kunne ha gjort dette, burde ha gjort dette – men realiteten er at dersom Windows 8 leveres i en form som gjør at folk virkelig ønsker å kjøpe produktet, selv for et spesifikt scenario, så vil selskapet ha en stor fremtid.

– I enhver bransje ser folk på sine behov, ser etter produktene og sier, vel – jeg forstår hvorfor jeg hadde det da, og jeg ønsker noe annerledes. Da vil de (Microsoft, red. adm.) ikke ha en så stor framtid. Men det er for tidlig å si, og det er mange folk som jobber hardt for at de skal få en stor framtid, sa Ozzie.

I januar ble det kjent at Ozzie har startet opp et nytt selskap, Cocomo. Det meste ved dette selskapet er fortsatt ukjent, men en stillingsannonse skal ha avslørt det i alle fall skal lage løsninger til mobiler og nettbrett. Ozzie bekreftet dette til en viss grad under seansen onsdag, men uten å gå i detalj.

    Les også:

Til toppen