Selvstyrte biler kappkjørte i ørkenen

Et vellykket kappløp med selvstyrte biler markerer en milepæle for IT-bransjen og kunstig intelligens.

Det amerikanske forsvaret tror selvstyrte – autonome – kjøretøy vil spille en stor rolle i framtidige kriger, og har fått i mandat fra kongressen å utvikle teknologi for hver tredje kjøretøy kan gjøres autonomt innen 2015.

Pentagons forskningsbyrå Darpa (Defense Advanced Research Projects Agency) organiserte i mars i fjor den første «Grand Challenge» for selvstyrte biler. Det endte i fiasko: Ingen av de 15 på startstreken greide å fullføre løpet, mange av dem kom ikke en gang av gårde fra start.

I år ble «Grand Challenge» kjørt denne helgen. 23 håpefulle startet ved soloppgang lørdag morgen i Mojave-ørkenen i California for å kappkjøre i 212 kilometer over grusveier, fjelloverganger og flate veiløse partier. Vinneren var Stanford University som stilte med Stanley, en ikke helt original Volkswagen Touareg.

Bilene ble sendt av gårde med fem minutters mellomrom, og skulle greie seg helt på egen hånd. Av sikkerhetsgrunner tutet de hele tiden, og hver av dem ble fulgt av en bemannet lastebil fra Darpa. Lastebilene kunne sende et signal til det ubemannede kjøretøyet foran dem for å stanse det helt, i en nødsituasjon. Ellers kunne de ikke blande seg inn. Darpa overvåket racet nøye for å avsløre eventuelle forsøk på radioinnblanding underveis.

Hastigheten kom tidvis opp i 50 km/h, men holdt seg stort sett rundt 30 km/h.

Ved ni-tiden lørdag morgen var de første fem kjøretøyene ute av racet, fordi styringssystemene ikke greide å ordne opp i ulike hindre. En av bilene kjørte for eksempel inn i et brokar.

Blant hindringene var flere tunneler der bilene ikke kunne fange opp GPS-signaler. Et annet hinder var et pass der bilene måtte passere langs kanten av et tretti meters stup.

Stanley tok ledelsen etter 164 kilometer, og fullførte kappløpet på seks timer og 54 minutter, elleve minutter foran Sandstorm, en Humvee fra Carnegie Mellon University. Bare fem kjøretøy kom i mål innen fristen på ti timer. Hele premien på to millioner dollar gikk til vinneren.

Les mer på grandchallenge.org og på Stanford Racing.

Observatører mener dette kappløpet markerer en vesentlig framgang innen fagfeltet kunstig intelligens. Det er eksperter innen kunstig intelligens som har ledet utviklingen av styringssystemene til de 23 kjøretøyene som deltok i «Grand Challenge». Det skal ikke være planer om å gjenta kappløpet neste år, selv om utfordringen egentlig ble formulert dit hen at det skulle konstrueres ubemannede kjøretøy som kunne navigere 280 kilometer gjennom ørkenterreng på under ti timer.

    Les også:

Til toppen