Send AD-er og tekstforfattere på AMO-kurs!

Drømmer du om en fremtid som reklamefilmguru? Finn deg en annen drøm. Snart vil ingen reklamefilmskapere sove godt om natten. Grunnen er Interaktivt Digital TV.

IDTV slumrer og summer foreløpig ganske stille et stykke ute på sidelinjen. Men tro meg: Summingen kommer snart til å bli ganske støyende.

Surf litt rundt på nettet. Besøk f.eks. digitaltelevision.com. LES et par artikler. Eller søk på egenhånd. Bruk søkeordene "future" og "marketing".

Verden er full av klokinger som har innsett at slaget er tapt. Her f.eks. har du en interessant samling med sider. The future of marketing

Lyst til å se det det enda tydeligere? Skaff deg aksess til litt forskning:

  • Forrester Research
  • Jupiter Communications
  • Jupiter Communications Europe

    Søk etter "future of commercials". There is no future! Den som satser livet sitt på løver i Cannes og fisker i

    Gullfisken, satser på feil dyr.

    Hvorfor? Fordi brukeren, seeren, forbrukeren overtar kontrollen.

    Jeg kan høre noen tenke: Fint! Fint at forbrukeren får mer makt, for forbrukerne ønsker seg kulere reklamefilmer, og da kan jeg lage enda kulere reklamefilmer og ? Glem det! Brukerne vil ikke se kule reklamefilmer. De

    har annet å gjøre.

    Andre tenker: Når alle er online, tilkoblet og på nett, blir det enklere å lage reklamefilmer som treffer folk hjemme. Markedsførere kan målrette reklamen og sende den hjem til akkurat de som er interessert i akkurat den

    reklamefilmen. Glem det!

    Fra og med veldig snart blir det forbudt å sende e-postreklame til andre enn dem som på forhånd har gitt sitt samtykke.

    Hvilket betyr: At merkevareleverandøren til enhver tid er avhengig av forbrukernes tillit. Mottar de noe kjedelig eller unyttig, sier de nei takk.

    Slik blir det med IDTV også. Push er ut. Pull gjelder. Jammen, tenker du. (Jeg hører det knake.) Hva om forbrukerne får betalt for det? Hva om TV-titterne får pizzapoeng? Hva om de får gratis MP3-filer? Hva om de får juletrær rett på døren for 39 kroner?

    Joda. Du finner helt sikkert noen som er villige til å godta litt reklame på kjøpet om de får gratis pizza, gratis musikk og billige juletrær. Men når forbrukerne får valget mellom gratis pizza, musikk og juletrær med reklamefilm og gratis pizza, musikk og juletrær uten reklame, så velger de uten. Og dette er i all hovedsak grunnen til at 30-sekunders reklamefilmer vil forsvinne.

    De som eier merkevarene vil heller finne på merkevarebyggende tjenester og merkevarebyggende underholdning. Som hva da? Som f.eks. en James Bond-film.

    (Som folk betaler for å se, og som samtidig er en fantastisk reklamefilm for BMW.) Som f.eks. et JoeMag (Som er et blad som skrives av journalister fra Time, og som bare selges hos StarBucks. Du finner forsiden av bladet

    her: Joemag.com.)

    Som f.eks. gratis MP3-filer, gratis Internett eller langt mer kreative og lure koblinger mellom merverdi for kunden og merkevarebygging for produsenten?

    PS1:

    Jupiter anbefalte nylig merkevareleverandører å skrive inn et nytt kapittel i strategiene sine. Kapittelet skal hete BSP - Brand Service Proposition. Det skal være en beskrivelse av hva, hvordan og hvilke merkevarebyggende

    tilleggstjenester som kan knyttes til merkevaren. (Det skal lages fryktelig gode 30 sekunders reklamefilmer - om de får hedersplassen i dette kapittelet.)

    PPS: Hett tips til merkevareleverandører som akkurat nå bruker Internett som treningsleir for fremtiden med IDTV: Blink.com Dette nettstedet hjelper folk med å holde orden på bokmerker. I nær fremtid kan det være at merkevarers tilleggstjenester skal knyttes opp mot noe som ligner: elektroniske programguider.

    PPPS: Noen sier: Hva skal vi med tilleggstjenester når produktet i seg selv kan leveres direkte på nettet? Jeg svarer: Sant, men ikke alltid. Jupiter (igjen) spådde nylig at bare to prosent av det amerikanske dagligvaresalget vil foregå på Internett i 2002.

    Interaktivt Digital TV derimot kommer.

Til toppen