Send TV-reklamen din på nettet

Salgsnettverket AdLink lanserte i dag sitt nye konsept, TV reklame på nettet. Nå skal annonsørene ikke bare sette bannerannonser på nettet - reklamefilmene fra TV kan også brukes.

I går skrev digitoday.no om at merkevarekjempen Unilever, som blant annet har flere kjente hårpleieprodukter i porteføljen, skal satse på nettet som kanal for sine reklamefilmer.

Dette håper det europeiske annonsenettverket AdLINK Internet Media blir populært, de lanserte i dag AdLink TV. Thomas Bagn fra AdLink røpet nyheten om at annonsenettverket sammen med nettkjempen Yahoo! skal etablere dette som en standard i Europa.

AdLink TV fungerer slik at annonsøren på vanlig måte legger ut en banner. I banneren er det en liten rute med levende bilder fra reklamefilmen. - Dette gjør det mer interessant for brukeren å klikke på banneret, sier Bagn.

Når man klikker på banneret får man opp en pop-up, hvor filmen lastes ned og vises. Via lenker på selve skjermen kan man klikke seg inn på annonsørens nettsted, 'hvis man vil ha mer informasjon'.

- Det er også en mulighet for brukeren å trykke på en knapp på skjermen (med @-tegn) for å sende en mail til selskapet som annonserer, sier Bagn.

Den nye reklameformen er ikke utprøvd i stor skala. I Norge er det nettstedene Skiinfo.no og stocklink.no som er valgt som pilotmedier, mens Telenor Mobils høytflyvende Djuice, samt nettmegleren E-Trade, stiller med reklamefilmene.

Det er AdLink selv som står for streaming og hosting av videoene, opplyste selskapet på en konferanse i Oslo torsdag.

Hva prisene kommer til å ligge på er ikke kjent.

Til toppen