Problemet ble forsterket av at ansatte trykket "svare til alle" og ba om ikke å få tilsendt flere meldinger. (Bilde: Illustrasjonsfoto/Colourbox)

Sendte epost til 840.000, så begynte irriterte mottakere å «svare til alle»

Lammet det britiske helsevesenet.

En tom epost med «test» i emnefeltet skapte i går store problemer for National Health Service (NHS), den nasjonale helsetjenesten i Storbritannia. Det melder The Register og en rekke andre britiske aviser.

En senior IT-medarbeider klarte å sende meldingen til samtlige 840.000 ansatte. Problemene tårnet seg opp da irriterte mottakere begynte å trykke «svar til alle».

Hundrevis av frustrerte kolleger skal ha kastet seg med i epostutvekslingen som fulgte.

Det Microsoft Exchange-baserte epostsystemet ble dermed satt ut av spill en stund. Utgående og innkommende meldinger ble forsinket i tre timer, ifølge The Enquirer.

– Jeg blir gæren av dette («it’s driving me bananas»), sier en lege som ikke ønsket å bli navngitt til BBC.

Legen peker på det alvorlige med hendelsen: – Min NHS-epost er svært viktig for meg, fordi det er den eneste sikre måten jeg kan sende eller motta pasientinformasjon på. Det er et stort problem og potensielt også en pasientrisiko.

Distribusjonslisten som skapte problemene ble ifølge BBC deaktivert klokken 10 på dagen. Innen det skjedde skal de mange svarene ha resultert i at det ble sendt ut over 150 millioner epost.

 

– Skyldes feil i systemet

IT-avdelingen i NHS har sendt ut en kunngjøring om driftsavbruddet. Der oppgir de at problemet ikke skyldes menneskelig svikt, men en feil i systemet.

– Dette var ikke en brukerfeil, men skyldtes en feil i leverandørens system. Straks problemet ble identifisert sørget leverandøren vår for å deaktivere listen.

Kommentarer (20)

Kommentarer (20)
Til toppen