Sense AB stevner Sense AS

Det svenske selskapet Sense krever en million kroner i erstatning samt forbud mot at norske Sense bruker Sense-navnet i Sverige. Svenske Sense selger kontorutstyr, norske Sense selger telekommunikasjonsprodukter.

Svenske Sense holder til i Haninge, omsetter for 110 millioner kroner og liker slett ikke at norske Sense kommer til Sverige med sitt eget varemerke, identisk med det svenske selskapets.

Saken har sitt utspring fra et søksmål i fjor i forbindelse med konkursen i det tidligere Sense Communications.

Da fortalte selskapets administrerende direktør Staffan Svedin at sammenblandingen med norske Sense Communications fikk konsekvenser også for selskapets rykte i Sverige

Svenske Sense stevnet derfor Sense Communications for tyveri av navnet, noe Stockholms Tingsrett skulle ta en beslutning om i løpet av våren. Som kjent gikk norske Sense konkurs.

Imidlertid gjenoppstod Sense under samme varemerke senere samme år, og til forskjell fra sist har det norske selskapet også eksportert sine produkter til Sverige.

Det gjør at det svenske selskapet på nytt har tatt opp saken og krever nå en million kroner i erstatning og forbud mot at det norske selskapet får benytte Sense-varemerket i Sverige.

Sense Communications i Sverige eies formelt av selskapet Foco 3 AB, som etter sommerens lansering i Sverige har fått 23.000 svenske mobilkunder, noe som kvalifiserer til fjerdeplass på det svenske markedet målt etter kundetall.

Gjentatte forsøk på å registrere varemerket Sense i Sverige har ikke lykkes fordi svenske Sense protesterer.

- Sense har vært oss, og ingen annen i 23 år. Nå skyter de på vårt varemerke og vi får samtaler fra telekunder som forveksler selskapene hver dag, sier konsernsjef i svenske Sense, Leif Sundberg, til Dagens Industri.

Han mener at selskapet har tapt store penger på navneforvekslingen, blant annet ved tap av ordrer i fjor da Sense ble begjært konkurs og mange trodde det dreide seg om det svenske kontormøbelselskapet.

Advokat for Foco 3 AB/Sense Communications i Sverige, Peter Dyer, sier til avisen at svenske Sense ikke har noen grunn til å nekte Sense adgang under eget varemerke fordi det ikke dreier seg om et selskap som driver samme virksomhet. Norske Sense sitt svenske datterselskap mener det derfor ikke er fare for at selskapet må avstå fra å bruke sitt norske morselskaps varemerke i Sverige; Sense.

Stockholms Tingsrett tar en beslutning i saken 15. desember.

Som om ikke det er nok er det et reklamebyrå som eier se-domenet sense.

Makes that Sense?

Til toppen