Sense betaler 1.100 kroner per mobilkunde

Prisen for en mobilkunde er nå nede i knapt 1.100 kroner etter at Sense Communications International ASA kjøper Carrot Mobil som representerer vel 14.000 kunder for 15,3 millioner kroner i Sense-aksjer.

I et tøfft mobilmarked blir mobilselskapene stadig færre. Ett av de mest aktive selskapene som har vært på kjøperen er Sense Communications International ASA, som nylig stakk av gårde med Broadband Mobiles drøye 20.000 mobilkunder for det eksepsjonelt lave 550 kroner per stk. Nå er prisen det dobbelte, men likevel svært moderat.

Carrot Mobil AS, som er et 100 prosent eid datterselskap i Carrot Communications AS, med blant annet Telenor ASA og TV 2 på eiersiden får 3,4 millioner aksjer for handelen. Med en sluttpris torsdag på 4,5 per aksje ender aksjeverdien på 15,3 millioner kroner.

Administrerende direktør i Carrot, Stein Opsal, sier til digi.no at Sense overtar selskapet inkludert varemerkene som My Sport.

Carrot etablerte My Sport som et mobiltilbys spesielt beregnet på idrettsutøvere og abonnementstilbudet ble også solgt i samarbeid med Norges Idrettsforbund og Gresvig-kjeden. Noen stor suksess har det ikke vært, i og med at den samlede kundemasse i Carrot Mobil er på vel 14.000 etter vel ett års drift. Men Opsal sier at konseptet på My Sport har vist seg å være riktig.

- Fra vår siden håper vi dette videreføres, men dette blir altså opp til Sense nå.

Opsahl sier at den er et generelt ønske om å konsolidere mobilbransjen som gjør at selskapet selger til Sense. - Vi vil bli bedre på det vi er gode på, og lar andre gjøre det samme. En del av avtalen er at selskapene skal samarbeide om mobile tjenester sier han.

Prisen på selskapet kan endres, og er gjort med et utgangspunkt i at Carrot Mobil omsetter for minst 4 millioner kroner i oktober og har minst 13.333 kunder med en gjennomsnittlig månedsbruk (ARPU) på 300 kroner og en gjennomsnittlig gjenværende bindingstid på fire måneder ved overtakelsestidspunktet. Om dette ikke er tilfelle kan prisen Sense må betale gå ned. For overtakelsen er først planlagt 9. november.

I en børsmelding skriver administrerende direktør i Sense, Kyrre Grinde-Andersen jr., at oppkjøpet er i tråd med selskapets strategi om å ta en aktiv rolle i konsolideringen av mobiloperatørmarkedet.

Til toppen