Sentral oppklaring gir redusert drift i Divine Nordic

Konkursprosessen i Divine er avsluttet og produktene er fordelt på tre aktører. I Norge kan kundene vente en gunstig avklaring, sier Truls Berg.

Kometen Divine kræsjet som kjent i februar i år, etter et underskudd på én milliard dollar og et havarert rettsforlik. Selskapet søkte beskyttelse under avsnitt 11 i den amerikanske konkursloven, og produktene ble solgt til forskjellige interessenter.

    Les også:

Denne prosessen er nå avsluttet, opplyste daglig leder i divine Nordic, Truls P. Berg, i et brev til nordiske kunder og partnere fredag. Produktporteføljen til det nordiske selskapet er fordelt på tre ulike aktører.

Divne-produktene som har med informasjonsforvaltning – "content management" – å gjøre, er overtatt av FatWire, et amerikansk selskap etablert i 1996, som allerede har denne nisjen som spesialfelt, med kunder som IBM, Bank of America, Apple og BEA, partnerskap med blant andre Sun, og sans for Linux og åpen kildekodeprogramvare som MySQL.

– Vi opplever at dette sikrer våre nordiske kunders investeringer i Divine Content Server, sier Berg. – Vi er i dialog med FatWire for å sikre fortsatt tilstedeværelse av nordisk kompetanse og kontaktpersoner.

Call Center-løsningen Divine Conversation overtas av investeringsselskapet Golden Gate. Berg sier han oppfatter dette som en optimal løsning.

– Vi vil om ikke noe helt spesielt skulle inntreffe fortsatt ivareta Golden Gates interesser i Norden, og for våre nordiske kunder vil dette ha minimale konsekvenser.

De øvrige produktene av interesse for Norden – Netagent, Velocity, Participant Server og True Look – vil overtas av et nytt selskap ledet av dagens Divine-ledelse. Divine Nordic er forespurt om å representere dette selskapet i hele Norden.

Ellers antyder Berg at det legges opp til en løsning der han og Torstein Thorsen overtar Divine Nordic.

Av økonomiske grunner er bemanningen redusert i Divine Nordic. Selskapet er dessuten instruert om å kanalisere alle support-henvendelser gjennom et internasjonalt webbasert supportsystem.

Til toppen