Service viktigere enn pris

Internett er kanskje ikke den store prispresseren mange vil ha det til å være, skal en tro en fersk undersøkelse fra MIT.

Internett er et fenomenalt verktøy til å sammenlikne priser, og på webben varierer prisene enda mer enn i den fysiske verden.

Men er pris egentlig så viktig?

Nei, ikke om en skal tro MIT-professor Erik Brynjulfsson.

Under eBusiness-konferansen i San Jose i forrige uke la han fram tall som viser at Internett-kunder er villige til å betale mer for god service og innovasjonsevne, skriver den amerikanske teknologiavisen Computerworld.

- Det er ikke alltid slik at Internett ødelegger for eksisterende business, sa Brynjulfsson. Hans analyser av en serie med nettbutikkroboter, det vil si nettjenester som søker webben etter spesielle produkter og lister opp alternative leverandører og deres priser, viser at bare 47 prosent av kundene svarte at de kjøpte varer fra den billigste leverandøren.

- Prisen er faktisk den minst viktige faktoren, sa Brynjulfsson, som viste til at mange kunder helst foretrekker å handle på nettsteder med god service, og gjerne nettbutikker de har handlet varer hos tidligere.

De nest viktigste faktorene er annonsering og merkevarekjennskap, fulgt av leveringstid og pris, skriver Computerworld.

Til toppen