(Bilde: Marius Jørgenrud)

Sesam er tidenes tapssluk

Søkesatsingen har svidd over en halv milliard på fire år.

Den Schibsted-eide rubrikktjenesten Finn.no er blant landets største kommersielle internettsuksesser. De siste årene har portalen bidratt sterkt til konsernets inntekter.

Søkesatsingen og tapssluket Sesam befinner seg i andre enden av skalaen. Forsøket på å ta opp kampen mot søkegiganten Google er blitt konsernet største feilgrep noensinne.

Schibsted Søk har brent av over en halv milliard kroner på denne satsingen siden starten i 2005. Det har Finansavisen regnet seg frem til.

Regnskapstallene for 2008 legges frem senere i måneden, men medieanalytiker Henrik Schultz i Argo Securities anslår at selskapet tapte 82 millioner i fjor. Legger man til tidligere driftsunderskudd og tap grunnet aksjesalg har Schibsted tapt 503 millioner kroner ifølge avisen.

Den halve milliarden er blåst, ettersom verdiene i selskapet i dag er nær null.

- For Schibsted er det en viss verdi i Sesam, både strategisk og økonomisk. Men ved salg kan jeg ikke se at det har noen særlig verdi, oppgir Schultz til Finansavisen.

Sesam måtte i 2008 legge om strategien kraftig. Ambisjonene om å ta opp kampen med Google på søk ble skrotet.

Målet nå er å være et katalogselskap og en utfordrer til Eniro.

- Strategisk er søkeord fortsatt et vekstområde, men det ble for ressurskrevende for oss. Derfor satser vi nå på katalog, oppgir finansdirektør Trond Berger i Schibsted til Finansavisen.

    Les også:

Til toppen