Sesam fossblør penger og bytter toppsjef

Underskuddet i Sesam ble dobbelt så stort som i fjor. Nå blir det sjefsbytte og kostnadskutt.

Schibsted-konsernet er kanskje mest kjent for å eie papiravisene Aftenposten og VG, men de er også en av landets største aktører på internett. Mediekonsernet har høstet internasjonal annerkjennelse for sin evne til å klare overgangen fra papirmedier til internett på en god måte.

På et område sliter de imidlertid, og det er på storsatsningen innen nasjonale søketjenester gjennom datterselskapet Schibsted Søk.

Sesam har blitt en god søketjeneste for norske resultater, men på tross av store investeringer er ikke Schibsted Søk i nærheten av å klare å tjene penger.

Sesam omsatte for 19 millioner kroner, noe som var en kraftig fremgang fra 12 millioner kroner i samme kvartal i fjor.

Underskuddet ble imidlertid nesten doblet fra fjorårets 28 millioner kroner. Det endte på hele 49 millioner kroner i minus.

Nå varsler Schibsted-konsernet at de bytter toppsjef, og at de har påbegynt en større strategisk gjennomgang av Schibsted Søk for å få søkesatsningen på skinner.

I første omgang er hovedfokuset på å hente ut potensialet ved å utnytte Schibsteds sterke nettposisjon på nyhetstjenester som Aftenposten.no og VG.no, samt på å kutte kostnader.

Til toppen