Sesam gir opp globalt Fast-samarbeid

Sesam gir nå opp deler av samarbeidet med Fast og skaffer seg i stedet hjelp fra Yahoo.

Den Schibsted-eide søketjenesten Sesam satser på å bli Norges mest brukte søketjeneste - basert på en søkeløsning bygget med søkeprogramvaren til Fast. Samtidig ser de et behov for også å kunne tilby et gode internasjonale søk.

Til nå har de fått sine internasjonale søkeresultater fra Platefood Performance, et selskap som Schibsted og Fast kjøpte sammen for 70 millioner kroner.

Platefood konkurrerte ikke direkte med Google, noe som nok er håpeløst og ekstremt dyrt, men skulle gi brukerne "de viktigste treffene" fortalte Fast og Sesam da samarbeidet ble lansert.

Men i slutten av november solgte Schibsted seg ut av Platefood-samarbeidet og nå kommer årsaken: Sesam har åpenbart ikke vært fornøyd med søkeresultatene Platefood har gitt og kutter nå dette samarbeidet med Fast.

Sesam inngår i stedet et samarbeid med Yahoo som underleverandør av søkeresultater for internasjonale søk på Sesam.no.

- Nå får brukerne av Sesam en tjeneste som er 100 ganger større på internasjonale søk. Yahoo! er komplett og den er like god eller bedre enn Google, sier Mikal Rohde, administrerende direktør i Schibsted Søk.

Selv om hovedvekten av søk i Norge primært fokuseres rundt norske nettsider, er det over 30 prosent som sier at de er interessert i utenlandske nettsider, ifølge tall fra en undersøkelse utført av TNS på vegne av Sesam.

- Det er relativt få søk som går utenlands, prosentvis er det under 10 prosent, sier Rohde.

Når disse brukerne så at de ikke fikk svar på det de ønsket, måtte de gå til en av de internasjonale aktørene som Google eller Yahoo. Sesam ønsket å kunne betjene også disse søkene skikkelig fra sin egen tjeneste.

- Vi har gjort en kvalitetsvurdering av indekser og anser Yahoo! som den beste leverandøren for oss. I verdensindeksen fra Yahoo! er det lagt inn noen Sesam-spesifikke endringer for å gjøre søkeresultatet mer relevant for norske brukere, sier Rohde.

Selv om Sesam har valgt en ny underleverandør for internasjonale søk, fortsetter de som før med søketeknologien fra Fast på sine søk på norske nettsider og tjenester.

- Vi skal ha den norske indeksen selv. Den har vi bygget på Fasts teknologi og det vil vi fortsette med, sier Rohde til digi.no.

Til toppen