Sesam skal ta Google med nye tjenester

Sesam skal være bedre enn Google, og vil i juni lansere en rekke nye tjenester.

Tall fra TNS Gallup viser at 57 prosent av alle nordmenn leter etter primært norske nettsider.

Det er dette fortrinnet Schibsted-eide Sesam skal utnytte i konkurransen med Google. Sesams hovedargument på hvorfor de har en sjanse mot noen med et fem års forsprang, er at de kan fokusere på de 40 til 50 millioner norske nettsidene som finnes. Google må arbeide med flere titalls milliarder sider.

Administrerende direktør Mikal Rohde i Sesam medgir overfor digi.no at det vil være vanskelig å konkurrere med Google på verdensmarkedet, men i Norden tror han Sesam allerede er godt på vei.

Han mener det er plass til tre søketjenesteselskaper i Norge: Sesam, Kvasir og Google.

Styrken til Schibsteds søkeselskap er tilgangen til alle kilder medieselskapet selv besitter. Sesam vil utvide tjenesten til også å gjelde andre land, og Norden blir det første nedslagsfeltet.

– Vi er det eneste medieselskapet i verden som tilbyr søkeordtjenester, og vi skal ha en søkemotortjeneste på plass i Sverige innen 30. juni, forteller han.

Tjenesten skal driftes fra Basefarm i Norge og med den samme plattform bygd på Fast som Sesam har i Norge.

Interessen fra internasjonale medieselskap er allerede sterk, og Rohde tilbrakte 17. mai i Berlin, der han fortalte om Sesam til medieselskap i Tyskland, Østerrike og Sveits.

I den første uken av 2006 hadde Sesam 172 483 unike besøkende. Det har vokst til 250 000 unike brukere i dag. Målet er å doble antallet innen 12 måneder.

Til sammenligning hadde Kvasir og Eniro.no i uke 1 til sammen 830 000 besøkende.

Selv om underskuddet var på 50 millioner kroner i fjor, tjente selskapet 10 millioner på såkalte PPC-inntekter, som er annonser betalt per klikk («pay per click»).

Det anslås at Google bare i Norge tjener 100 millioner kroner på annonser, og det er et stort potensial framover for Sesam med vel 40 ansatte.

En av de virkelige spennende tjenestene som vil bli lansert i juni er søketjenester Sesam på mobiltelefon, som er en strategisk avtale med Telenor. Dette gjør det mulig å søke informasjon på WAP fra mobilen.

Rohde tror at tjenesten innen august kan ha et potensial på en million brukere. Bare i testuken de siste syv dager har det vært 10 000 brukere og 50 000 søk på WAP-tjenesten.

Telenor har i dag rundt 500 000 månedlige brukere på WAP.

Sesam på mobiltelefonen vil tilby fire tjenester som blir nyhetssøk, Wikipedia, TV-Guide og værmelding.

Søker man for eksempel på Madonna på mobiltelefonen får man opp 142 000 klikk på navnet, 17 000 nyheter og 21 000 spill eller ringetoner av Madonna-låter.

I tillegg har Sesam inngått avtale med NRK for TV-klipp på web. Her kan man søke på aktuelle navn, og de ferskeste TV-klipp kommer opp.

Man kan også søke på været som gjelder 50 000 steder i Norge og 8 000 utenlandske steder.

For journalister, investorer og aksjonærer er det også av interesse at søk på daglig leder eller styreledere, også automatisk vil vise kart hvor de bor og regnskapet fra de selskaper som lederne representerer.

Nytt fra Sesam i juni vil også være bloggtjenester som systematiseres og indekseres og som kan måle alle innlegg fra privatpersoner som offentlig synser på nettet.

Schibsted Søk har allerede gjort seg bemerket med Datavarehusprisen 2006.

Juryen begrunnet det unike for Schibsted Søk at hele virksomheten hviler på datavarehuset, og at de har klart å kombinere data fra strukturerte og ustrukturerte kilder på en innovativ måte.

Prosessen innen datavarehus går ut på å hente ut data fra eksterne kilder, konvertere dem til et passende format, og så laste dem inn i datavarehuset.

Til toppen