Sesam tror på seier over Google

Google spiser markedsandeler i Norge, men Sesam-sjef Mikael Rohde gir ikke opp å få flere norske treff.

For ganske nøyaktig ett år siden lanserte den norske mediegiganten Schibsted søketjenesten Sesam, som skulle være selskapets store satsning mot Googles voksende dominans.

Styrken til Schibsteds søkeselskap er tilgangen til alle kilder medieselskapet selv besitter. Sesam vil utvide tjenesten til også å gjelde andre land, og Norden blir det første nedslagsfeltet.

Schibsted eier flere store aviser i Sverige, og i oktober kom den svenske versjonen av søketjenesten. Schibsted eier fra før blant annet nummeropplysningen Hitta.se.

Administrerende direktør Mikal Rohde i Sesam presiserte i juni at Sesam er det eneste medieselskapet i verden som tilbyr søkeordtjenester. Men kampen framover vil stå om det sterkt voksende markedet for søkestikkord – betalte lenker som vises ved siden av de vanlige søketreffene man får.

Rohde har klokkertro på at Sesam skal vinne på norske treff nettopp på tilgang til egne kilder, for ifølge Norsk Gallup leter 57 prosent av alle nordmenn primært i norske nettsider.

Det hindret likevel ikke Edda Media, som tidligere var Orkla Media og består blant annet av Tinde, N3Sport, Hardware.no og mange lokal- og regionsaviser å droppe samarbeidet med Sesam til fordel for partnerskap med Eniro.

Eniro står blant annet bak søketjenesten Kvasir og Gule Sider.

    Les også:

Det finnes i dag over 200 millioner norske dokumenter, hvorav Sesam har indeksert 60 millioner av disse.

Men det er åpenbart at Google puster lokale Sesam i nakken. Normalt må Google arbeide med flere titalls milliarder sider, men i forrige uke ble gjort kjent at Google nå har lansert Google News i Norge og Sverige. Tjenesten gjør det mulig å søke spesifikt i norske og svenske nyhetstjenester, og få oversiktssider over nyheter ordnet etter kategorier.

Omsetningen for Schibsted Søk, som består av Sesam og den mindre Internettkatalogen, øker sammenlignet med i fjor. I tredje kvartal i år omsatte Schibsted Søk for 19 millioner kroner, opp fra 10 millioner i tredje kvartal i fjor.

Underskuddet var på 50 millioner kroner i fjor. På et annonsesalg på 19 millioner, tapte Schibsted 24 millioner kroner i tredje kvartal.

– Vi regner med å investere rundt 400 millioner kroner i Norge og Sverige på Sesam, forteller Rohde.

Det er dyrt å drifte serverløsningen for en søketjeneste som også krever en stab med teknikere som tilpasser og justerer.

Sesam ser likevel ut til å nå målet om antall unike brukere. I den første uken av 2006 hadde Sesam 172 483 unike besøkende. Målet var å doble antallet innen 12 måneder. I dag har antallet vokst til 350 000 unike brukere og 2,5 millioner søk i uken, ifølge Rohde.

Det er klikkbaserte annonser Sesam skal tjene penger på. Selv om de fleste norske søketjenestene ikke har innrapportert sin virksomhet i Norge, anslår internasjonale tall at markedsføring på søketjenester utgjør halvparten av den kommersielle aktiviteten på nettet.

Det anslås at Google bare i Norge tjener 120 millioner kroner på annonser. Til sammenligning tjente Schibsted-eide Sesam per juni 10 millioner på såkalte PPC-inntekter, som er annonser betalt per klikk («pay per click»).

Rohde tror annonseinntektene fra de norske søketjenesteselskapene Google, Yahoo, Kvasir og Sesam til sammen kan omsette annonser for 160 millioner kroner. Dette vil høyst sannsynlig til neste år vokse til 300 millioner kroner.

Carat Interactive tror det vil bli søketjenestene som drar den store annonseveksten, og at annonseringen på søketjenestene vil utgjøre 15 prosent av pengestrømmen på nettet i år.

Rohde er langt mer optimistisk og henger seg på den internasjonale trenden, der søketjenestene nå snart utgjør halvparten av aktivitetene på nett. Rohde mener det er viktig å få med seg mediebyråene på denne tankegangen.

Til toppen