Sammenslåingen av America Online (AOL) og Time Warner i 2001 står i ettertid som symbolet på dotcom-tidens galskap. Time Warner-aksjonærene har saksøkt selskapet for grov uforstand, og ingen er villig til å vedde på at de ikke vil nå fram.
I går kunngjorde Time Warner at de setter av tre milliarder dollar for å dekke kravene og så sakene ut av verden. 2,4 milliarder er øremerket aksjonærenes felles søksmål.
Time Warners tilbud i dette søksmålet må godkjennes av en føderal dommer.
600 millioner dollar skal dekke krav i forbindelse med andre søksmål på tilsvarende grunnlag.
I tillegg kommer 510 millioner dollar som allerede er satt av for å dekke følgene av to offentlige granskninger av AOLs regnskaper.
I 2001 hadde AOL 26 millioner internettabonnenter, og omsatte reklame for 2,4 milliarder dollar. I 2004 var det 20,8 millioner abonnenter, og reklameomsetningen hadde falt til 1,0 milliarder dollar. Time Warner-aksjonærene mener AOL blåste opp reklameinntektene for å støtte opp om aksjekursen.
Time Warner avviser foreløpig å kvitte seg med AOL, og arbeider med å gjøre tjenesten om til en åpen portal i konkurranse med Yahoo og MSN.
Les også:
- [19.05.2005] Historisk oppkjøp skal reverseres
- [28.06.2004] AOL kjøper responsbaserte reklamenettverk
- [30.05.2003] Praktisk forlik mellom Microsoft og AOL Time Warner
- [13.01.2003] Aksjonæropprør presset ut Steve Case