Da Samsung lanserte Galaxy S 4 fikk de enorm oppmerksomhet verden over. Men at det er en Android-telefon ble knapt nevnt. Har Google grunn til å frykte den sørkoreanske giganten? (Bilde: Michael Nagle/Bloomberg via Getty Images/All Over Press)

Settes Android i skyggen?

Google har grunn til å frykte den sørkoreanske giganten.

KOMMENTAR: Natt til fredag lanserte Samsung sitt nye flaggskip. Man skal være passe døv og blind for ikke å ha fått med seg det. Selskapet har brukt enorme ressurser på å bygge opp en global hype, noe Apple til nå er alene om å få til, rundt noe så banalt som en mobiltelefon.

Samsung har gått i fotsporene til Apple helt siden de lanserte Galaxy-serien av smarttelefoner.

Delt marked

Selv om iPhone er den desidert mest solgte smarttelefonen i verden, kommer sørkoreanerne etter i voldsom fart. Konkurransen mellom de to selskapene har ført til at de deler markedet mellom seg. Dette gjelder i stor grad lanseringstidspunktene: Samsung er tvunget til å lansere om våren – Apple har full kontroll på den kommersielt sett mer lukrative høst-sesjonen.

Både Apple og Samsung vil leve særs godt med dette. De vil rake inn penger i årene som kommer, om det ikke skjer et jordskjelv i markedet. Derfor kan Apple ta det litt med ro. De som nok følger ekstra godt med på hva som skjer i Samsung er Google.

Sigvald Sveinbjørnsson er redaktør i digi.no.
Sigvald Sveinbjørnsson er redaktør i digi.no.

Google eier Android-plattformen, som Samsung bygger sin merkevare Galaxy på. Men Samsung virker ikke spesielt opptatt av økosystemet Google er avhengig av. Etter hvert som de tekniske spesifikasjonene i telefonene, prosessorkraft, megapiksler i kamera osv., stort sett er likt over hele linjen er det programvaren som er viktig.

Eget økosystem?

Samsung lanserte i natt en hel drøss med apper og produkter som støtter oppunder Galaxy-plattformen – men ikke Android. Ta for eksempel S Health (merk S-en som Samsung bruker på hver eneste funksjonalitet!). Her har Samsung lansert en hel serie tilbehør som virker sømløst med telefonen. Samsung Hub er tilsvarende for musikk.

Kan det være at Samsung bygger sitt eget økosystem – på fundamentet av det åpne Android?

De har i alle fall anledning til å gjøre det. Wall Street Journal skrev tidligere i år om at ledelsen i Google var bekymret for Samsungs voldsomme vekst. Av alle Android-telefonene i verden så sto den sørkoreanske for 40 prosent i fjerde kvartal 2012. Markedsandelen på nettbrett er på 27,9 prosent. De er altså så tungt tilstede i markedet at de kan utvikle tjenester og produkter på toppen av Android at det kan true inntektsgrunnlaget for Google.

Frykt

Androids nylig avgåtte sjef og medgründer, Andy Rubin, skal ifølge Wall Street Journal ha betegnet Samsungs suksess som en mulig trussel. Det har en dimensjon til. Den velinformerte avisen skrev også at Samsung får 10 prosent av søkeinntektene som Google genererer fra Samsungs telefoner. Men Samsung vil ha mer...

Dessuten antar vi at Google har større ambisjoner for sine mobiltjenester enn bare å selge annonser basert på bruken av søkemotorer og annen funksjonalitet. Mens Google så langt har vært en programvare-aktør beveger de seg stadig i retning av «dingser». Google Glass er et godt eksempel. Chrome OS er et annet – hvor de er avhengig av at maskinvaren og programvaren jobber godt sammen i et levende og vitalt økosystem.

Ettersom Samsung har en svært dominerende posisjon innen nettopp maskinvaren som driver dette økosystemet er det bare å forvente at de vil ha sin andel av inntektene dette genererer. At Google har kjøpt Motorola kan være en «forsikringspremie» mot en slik utvikling. Men det vil koste selskapet mye penger.

Om det er noen med velutviklet angst i Google så er ikke Samsungs eget operativsystem Tizen egnet til å lege nervene. Kan man Samsung tenkes å erstatte Android med sitt eget system? For utviklere og leverandører spiller det jo ingen rolle om man leverer til Apple, Samsung eller Android?

Tjenester - ikke telefoner

At Samsung har studert Apples strategi skamløst er hevet over enhver tvil. De vet også at markedet for smartmobiler er i ferd å nå et metningspunkt. Telefonene er dyre og de skiftes ikke ut så ofte som før. Veksten de siste årene har kommet fra folk som kjøper en smarttelefon for første gang mens inntektsveksten vil ligge i nettopp tjenestene bruken av telefonene genererer.

Det er vanskelig å tolke lanseringen av Galaxy S 4 på annen måte enn at Samsung ønsker raske til seg mest mulig av de inntektene. I denne konkurransen er det faktisk ikke Apple som er hovedfienden. Det kan like gjerne være Google.

    Les også:

Til toppen