Sex, drugs'n' rock and roll på norsk Internett

TV3s nye program Popstars skal bli en ny nettkiller på samme linje som Baren og Robinson var for Everyday.com. I ti episoder kan du følge musikkinteresserte ungdommer på veien mot virkelig popstjernestatus.

PopStars er den nye satsingen til TV3 i Norge. Konseptet skal få sin egen seksjon på Internett i likhet med de tidligere egenproduksjonene Baren og Robinson.

Programmet sendes på TV3, men det er Everyday.com, også de eid av Modern Times Group AB, som som står bak satsingen.
Programserien skal gå over ti episoder og starter med første sending den 25. februar.


Programmet, som er klassifisert som "virkelighets-TV", bygger likevel på et annet konsept enn de tradisjonelle reality-programmene som Robinson, Baren og Big Brother der deltakerne blir stemt ut etter hvert. I Popstars er derimot konseptet å samle et sett med unge, vakre mennesker som skal bo og jobbe sammen for å produsere musikk for salg.

Den eneste konkurransen er derfor bare deltakernes egen kamp om å nå berømmelsens tinder. Hos TV3 og Everyday.com benytter man derfor heller stempelet dokumentar enn virkelighets-TV, når man snakker om programserien.

Rettighetene til konseptet kommer fra Australia (www.popstars.com.au) og har blitt kjøpt av MTV Produktion som lager serien for TV3. I Sverige blir tilsvarende konsept startet opp og vil der bli sendt på Kanal 5.

Den samkjøringen som man har sett av TV og Internett, gjennom programseriene Baren, Robinson og nå Popstars, er en bevisst strategi fra Everyday. Etter nedbemanningen som ble gjennomført i Everyday i Norden på nyåret, satser man på å utvide samarbeidet med konsernets andre medier ytterligere, mens man erkjenner at den gamle portal-krigen blir vanskelig å vinne.



- Vi hadde suksess med både Baren og Robinson, og vi vil ha et tettere samarbeid med TV3 fremover, med utvidelse av konseptet og deltagelse i produksjonen, sier Kjetil Sinding , nyansatt sjef for Everyday i Norge til digitoday.no.


Baren ga ti millioner sidevisninger i den perioden som programmet ble vist på TV (ti uker). Men her var det snakk om sendinger hver dag og således har man ikke de samme forventninger til Popstars som kun blir sendt en gang i uken.

- Everyday.com har hyret inn ett menneske som skal følge opptakene til Popstars tett, og sørge for at det blir tilrettelagt for eget innhold på web-sidene til tjenesten. Blant annet skal man legge ut egne filmklipp kun på våre sider. Du finner også dagbøker skrevet av deltakerne, webchat med popstjernene, informasjon om TV-programmet, musikken som produseres skal kunne lastes ned og mye mer, sier Sinding.

Deltakerne som blir plukket ut, og som etterhvert skal bli popstjerner, må derfor gjennom en audition hvor de viser frem sitt danse- eller sangtalent. Og deler av utvelgelsen fra oppvisningen får du selv se i første episode, der de siste tre personene blir silet vekk, og man står igjen med de syv som skal være med videre.

Ungdommene skal under innspillingene arbeide og bo sammen i et kollektiv, med alt hva dette fører med seg av sex, drugs, rock'n roll og løgner og eventuelt videotape.

Musikken som skal produseres av de kommende stjernene blir laget av et eget team som skriver, produserer og spiller på låtene, og i prinsippet blir alt materialet levert ferdig til utøverne. Et eget plateselskap er hyret inn for å sørge for alt som skal til i produksjonen og den senere markedsføringen. Og det er et klart siktemål at også musikken skal kaste penger av seg i form av solgte plater i butikkene. Og til sammenligning kan det nevnes at da serien gikk i Australia solgte musikken der til førsteplass på de nasjonale hitlistene.

Til toppen