RESULTATERFINANS

SGI går så det suser i Norge

Mark Miller, administrerende direktør for Silicon Graphics Norge, sier til digi.no at han er noe forundret over moderselskapets dårlige resultater.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
1. des. 1997 - 17:17
Mark Miller.
Mark Miller.

- Norgesdelen av SGI går veldig bra. For to år siden opplevde vi en omsetningsøkning på 55 prosent, i fjor hadde vi en økning på 35 prosent og det ser ut til å fortsette, sier Miller.

- Derfor har vi litt vanskelig for å forstå hvorfor det har gått så galt i USA.

Han sier likevel at mye av årsaken til kursfallet var at kvartalet som ble avsluttet 30. september led av at en rekke forventede bestillinger i USA ikke kom, noe som førte til at mange solgte unna sine aksjer i SGI. Miller tror at dette vil rette seg opp i det inneværende kvartalet.

- Det går stort sett veldig godt i Europa. Men hvorfor det er slik ubalanse mellom disse område, har jeg ikke noe svar på, sier han.

Han forteller likevel at Europa ligger ett til to år etter USA når det gjelder å ta i bruk nye teknologier. Dette gjelder blant annet datavarehus, som lenge har vært utbredt i USA.

De største kundene til Silicon Graphics Norge finnes innen to områder. Dette er offshorevirksomhet og telekom og media. Tilsammen utgjør disse områdene 80 prosent av SGIs omsetning i Norge.

- Innen offshorevirksomheten brukes våre produkter brukes spesielt innen områder som seismikk og tungregning, forteller Miller. Silicon Graphics Norge har blant annet nylig tegnet toårsavtaler med store aktører som Aker og Kværner.

Silicon Graphics Norge har også levert utstyr til blant annet TV2.

- TV2 er en spesielt god kunde. De kjører blant annet sport, grafikk og værmeldingen på systemer fra oss. De skal også lage et fulldigitalt studio basert på våre produkter, opplyser Miller.

Også hos NRK har Silicon Graphics Norge hatt flere mindre prosjekter, blant annet værmeldingen og u://nett.op er basert på produkter fra selskapet.

Flere aktører innen telekom er kunder hos Silicon Graphics Norge. Miller forteller at selskapet har levert videoserveren til KontaktNett, et prosjekt innen meningsfylt og pedagogisk bruk av IT i undervisningshverdagen. Fire skoler i Trondheim er knyttet til nettet hvor et viktig element er videokommunikasjon. Hele prosjektet er finansiert av Telenor.

Områder hvor selskapet nå merker sterkest vekst, er innen kundestøttesystemer og datavarehus. Men også Forsvaret er en voksende kunde.

- Forsvaret er spesielt interessert i simuleringssystemer. Prisene på disse har blitt såpass lave at forsvaret i mange tilfeller finner det økonomisk lønnsomt å drive opplæring på slike systemer istedenfor å trene ute i naturen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.