Siba bygger seg opp mot Elkjøp

Det har tatt tid, men nå begynner Elkjøp-utfordreren Siba å få opp farten.

Den svenske elektronikk-kjeden Siba var det første stormarkedet for forbrukerelektronikk i Norden som ble startet opp av Bengt Bengtson på 70-tallet på et jorde i Gøteborg.

Kjeden har etterhvert vokst seg betydelig med 40 varehus og med et rikholdig utvalg på data, telefoni, radio, tv og hvitevarer. Kjeden fikk mye ufrivillig PR i januar da Siba-innehaverens sønn, Fabian Bengtsson ble nevnt på alle nyheter etter kidnappingen utenfor sitt hjem i Gøteborg.

Nå satser den svenske kjeden hardere i Norge. Ved juletider åpnet Siba det fjerde varehuset i Norge på Liertoppen mellom Asker og Drammen.

Det første varehuset ble åpnet på Furuset i 2000. Den gangen lovet Siba raskt ekspansjon over hele Norge, men dette har altså tatt tid. Først nå gir Siba gass - kanskje fordi man nå ser at IT-nedturen helt klart er over.

- I tillegg har Siba varehus på i Sandnes og Trondheim. Det planlegges en til i Oslo området innen året, foruten to ComputerCity butikker som finnes på Alnabru i Oslo og i Sandvika i Bærum, bekrefter informasjonsansvarlig Johanna Euren til digi.no.

Siba-kjeden er betydelig på data, telefoni, radio og tv og hvitvarer.

- Vi skal være blant de tre største aktørene i Norge i forhold til Elkjøp og Expert, sier Euren.

Og kampen har åpenbart startet med et 12 sider fullspekket annonsebilag med Sibas brede produktutvalg distribuert til Aftenspostens lesere.

Siba vil konkurrere både på pris og service og legger vekt på stor produktkunnskap hos selgere. Kjeden vil også legge vekt på nyheter og å være tidlig ute med nye produkter og trender.

I løpet av tre år skal Siba-kjeden ha åpnet mellom 10 til 15 butikker inkludert ComputerCity, skriver fagbladet Elektronikkbransjen.

Til toppen