Siebels ferd mot natt - Skypes fyrverkeri

Det siste tiårets to største vekstkometer er solgt for mange milliarder dollar, en av dem til rett tid.

I går, 12. september, ble to store milliardoppkjøp offentliggjort. Ebay kjøper Skype for mellom 2,6 og 4,1 milliarder dollar, mens Oracle kjøper Siebel for 3,6 milliarder dollar.

    Les også:

Begge selskapene har vært vekstkometer, men den ene slukket samtidig med at den andre startet. Skype ble grunnlagt i 2002, av Kazaa-gründere. Fra null til 2,6 milliarder dollar i markedsverdi på tre år er helt utrolig.

Men på slutten av 1990-tallet var det Siebel som vokste raskest av alle, og det i en tid da mye vokste svært raskt. Det viste Fortunes oversikt over de 100 raskest voksende selskapene i 1999.

Påstanden ble bekreftet av Deloitte & Touches oversikt over amerikanske teknologiselskaper. Den viste at Siebel hadde vokst raskere enn alle andre de siste fem årene. På plassene bak Siebel kom Excite@Home, Earthlink Network, Netscape og Applied Digital Solutions.

Som kjent gikk det ikke så bra med alle de andre heller, men Siebel holdt stand, da ting begynte å gå nedover våren 2000.

Siebel går motstrøms skrev man i slutten av 2000. I oktober 2000, da mye hadde gått nedover et halvt år, meldte selskapet om sterk vekst i Europa, hele 360 prosent, og over 100 prosent vekst i inntektene totalt.

Men dette hindret ikke at aksjekursen omtrent på det tidspunktet begynte å dale kraftig. Siebel hadde for mye luft under vingene. Selv med kraftig vekst kunne de ikke opprettholde en pris per forventet inntekt i år 2000 på rundt 200. Ikke når resten av markedet faller sammen og forventningene til markedet forsvinner.

Aksjekursen var oppe i 119,87 dollar per aksje 6. november 2000, men falt siden som en stein. Salget til Oracle ga i overkant av ti dollar per aksje. Hvis noen kjøpte aksjer høsten 2000 ville de altså sitte igjen med mindre enn en krone per investert tier.

Resultatene som ble lagt frem i januar 2001 var fremdeles gode. Toppsjef og gründer Tom Siebel spådde videre vekst, og at mindre konkurrenter som hadde opplevd kraftig børsfall, ville bli kjøpt opp.

I 2000 ble det ansatt 4.200 personer i Siebel, men allerede våren 2001 var det tid for nedbemanning. Dermed passerte aldri selskapet 10.000 ansatte, slik Tom Siebel hadde antydet. På det meste var det nesten 7.500 ansatte, og i dag er man nede på 5.000 arbeidsplasser.

Siden har Siebel slitt med å opprettholde lønnsomheten, og omsetningen har falt år for år, ikke steget. Fra å være blant de største vekstmarkedene ble CRM et problemområde. En vanlig forklaring har vært at CRM er en offensiv teknologi, noe man bruker for å øke markedsandeler. Med dårligere økonomiske tider var det kostnadsbesparende teknologi som gjorde det best.

Tross bedre fart i økonomien har ikke Siebel klart å få noe oppsving. Etter dårlige resultater i første kvartal i år gikk aksjonærer offentlig ut og ba selskapet se etter en kjøper. Nå har de fått svar, men bare til 17 prosent over kursen aksjen ble solgt for.

Siebel ble nok prissatt etter det faktum at de måtte selge, mens Skype ble priset høyt fordi Ebay måtte kjøpe, for å tilfredsstille sine aksjonærers forventning om vekst.

Skype har hatt en fantastisk vekst, men stadig flere konkurrenter er kommet på banen, og det er særlig verdt å merke seg at Microsoft nå skal med i spillet.

Til toppen