Sier nei til gründere som vil selge

Terje Mjøs har mottatt mange telefoner fra selgerlystne gründere etter at de kjøpte Bekk.

Det er gode tider i IT-bransjen, og mange selskaper leverer noen av sine beste resultater noensinne. Samtidig er de store gigantene i ferd med å konsolidere markedet gjennom en rekke oppkjøp.

Det har skapt store forhåpninger hos mange IT-gründere som nå forsøker å innkassere økonomiske gevinster egjennom å selge virksomhetene sine.

Tidligere i høst bladde Postens heleide datterselskap ErgoGroup opp 72 prosent av aksjene i konsulentselskapet Bekk for svimlende 284 millioner kroner.

Bekk var nesten hundre prosent eid av ansatte, og de beholdt alle en fjerdedel av aksjene sine. De har således gode muligheter til å hente ut mer penger når ErgoGroup utøver sin rett til å kjøpe resten av aksjene.

Bekk var et særdeles veldrevet konsulentselskap med økonomisike prestasjoner som langt overgår hva andre konsulentselskaper har fått til. Likevel var det Bekks gründer og administrerende direktør, Olav Folkestad, som tok kontakt med ErgoGroup for å spørre om de var interessert i å kjøpe.

    Les også:

Det5 var de, og nå forteller ErgoGroup om et ras av IT-gründere som ringer for å selge virksomheten sin.

- Det er mange mindre gründerbaserte IT-konsulentselskaper som henvender seg til oss og som har prisforventninger som er litt drøye, sier Terje Mjøs, administrerende direktør i ErgoGroup, til Dagens Næringsliv.

De fleste får imidlertid nei på et tidlig stadie.

- Vi sier oftere nei enn før, fordi vi får enda flere henvendelser, sier Mjøs til Dagens Næringsliv.

Konkurrenten EDB opplever også en tilsvarende pågang fra selgerlystne gründere, ifølge Dagens Næringsliv.

Til toppen