Sier YaTack til nakenreklame

Nettsex begynner å bli stuerent for annonsørene. Redaktør Mayken Mangen i mykpornobladet Lek, opplever nå at seriøse, tunge aktører som YaTack og Arngren Electronics graver stadig dypere i pungen etter annonsekroner de kan legge igjen på Leks sterkt trafikkerte nettsexsider.

- Det er artig at vi nå merker en pågang fra de seriøse, tunge annonsørene, sier Lek-redaktør Mayken Mangen til digi.no.

Hun kan fortelle at nettbutikkene YaTack og Arngren Electronics er blant annonsørene som har fått øynene opp for Lek på grunn av nettstedets enorme trafikk. Det synes ikke lenger å være tabubelagt for nettbutikker å annonsere på mykporno-nettsteder, selv ikke for "unge" nettbutikker som fremdeles holder på med image- og merkevarebygging.

- Det blir spennende nå, sier Mangen og legger til at det er først de siste månedene annonseringen har tatt av for Lek på nett.

Lek er i ferd med å bli big business på nett, og holder nå på med å innføre et nytt målingssystem blant annet for å kunne måle unike brukere. Lek-redaksjonen har seks ansatte, men ingen som jobber bare med nett-utgaven. Derfor er det flere involverte firmaer, forteller Mangen.

- Annonsering, utvikling av sidene, servere og oppdatering; alt er satt bort til andre firmaer, opplyser Lek-redaktøren som overfor digi.no opplyser at Leks nettutgave normalt får rundt 500.000 sideoppslag på lørdager.

- Dette er en stille dag. Folk er på byen, sier hun.

Etter at TV 2 sist lørdag hadde et innslag i sin nyhetssending, der Mayken Mangen blant annet uttalte seg om porno på nettet, doblet imidlertid trafikken seg, og Leks nettsider fikk totalt 852.000 sideoppslag (mot mellom 600.000 og 700.000 på hverdager). Statistikken toppet seg rett etter sendetid, og Lek på nett fikk også flere hundre nye medlemmer.

Vanligvis får Lek mellom 30 og 40 nye medlemmer hver dag, mens tjenesten på lørdag fikk nesten 400. Medlemstallet totalt ligger rundt 5000.

Mangen forteller at de har vært plaget med en del falske påmeldinger.

- Sidene har 18-års grense, og derfor er det en kjempejobb å sjekke alle med skjulte adresser som ønsker medlemsskap, sier hun.

Lek-redaksjonen lager innhold både til papir- og nettutgaven.

- Det er ikke ansatt egne nett-medarbeidere ennå, men vi er på jakt etter folk. Skriv det, sier Mangen spøkefullt.

Nett-utgaven av Lek er en kopi av bladene, men i tillegg finnes det en rekke ekstra tjenester.

- Amatører som holder show foran web-kameraer er utrolig attraktivt for nettbrukerne. Det er ikke lenger blendende vakre pornostjerner som tiltrekker brukerne. Naboens datter er vel så spennende, sier Mangen, som forteller at Lek har tre-fire jenter inne hver kveld som møter medlemmene på nettet, snakker med dem og "shower litt"...

- Det er veldig populært. Vi kaller dem nettvertinner. Kontaktannonser og disse norske amatør-jentene eller nettvertinnene ligger helt på topp i våre interne statistikker, ifølge Mangen som forteller at det har meldt seg enormt mange interesserte til denne jobben. Studenter såvel som husmødre.

- Det er imidlertid ikke alle som har like mye data-erfaring. "Må jeg ha datamaskin?", spør de. Det er forsåvidt søtt, men jeg trenger folk med elementær datakunnskap til denne oppgaven, sier Mangen.

Her kan du lese tidligere artikler om Mayken Mangen og Lek:


Ingen Lek for annonsørene
Tjener ti millioner på pupper og porno

Til toppen