Signaler om salgsbrems for nettbutikkene

Overraskende signaler fra april og mai antyder at nettbutikkene taper kunder til gamle travere.

I fjor meldte de ti største nettbutikkene innen IT om samlet vekst på rundt 25 prosent. Starten av 2005 har vært langt tøffere. Den største av dem alle, Komplett, har slitt. Fjordårets vekstkomet Netshop vurderte permitteringer grunnet dårlig omsetning, og signalene fra PS-data vitner ikke om noen jubelstart. MPX melder om vekst, men heller ikke der har det tatt av.

    Les også:

Likevel melder IDC om god vekst i antall solgte enheter, som vil si PCer, bærbare og servere. Veksten er sannsynligvis noen prosent større enn prisfallet, mener norgessjef i Scribona, Øyvind Sæther.

Med andre ord må noen gjøre det bra. Dell er en av vinnerne, men de er slett ikke alene. Den største fremgangen har sannsynligvis de to største kjedene hatt.

Ryktene går om at Elkjøp og Expert har hatt en knallstart på året.

Som del av børsnoterte Dixons er det begrenset hva Atle Lillehagen kan si. Han er nordisk salgsdirektør for IT i Elkjøp. Men han bekrefter at det meste går på skinner for tiden.

- Jeg støtter din teori, vi er svært godt fornøyd med første kvartal, sier han.

Alt fra maskinvare til periferi går bra, og netthandelen har også fått en oppsving.

- Vi begynner å bli mer synlige på netthandel, sier Lillehagen.

Har dere tatt av for det andre har tapt og litt til?

- Å ja, understreker han.

Finansdirektør, Astrid Kårstad i Expert vil heller ikke gå ut med konkrete tall, men bekrefter at de har vokst mer enn 7-8 prosent.

Hun mener selskapet har vokst jevnt i lang tid, og at starten på året ikke har skilt seg ut i noen retning i forhold til dette. Men det har slett ikke vært nedgang, slik som nettbutikkene opplevde.

- Vi har en økende andel dataprodukter i våre butikker. Det går mye bærbare maskiner og tilbehør til disse, sier hun.

Både Expert og Elkjøp går i stor grad utenom distributørene og handler direkte med produsentene. Det samme gjør Dell. I tillegg er det mange produsenter som selger direkte til storkunder.

Dette merker distributørene, deriblant Øyvind Sæther, norgessjef i Scribona som er størst i Norge.

- Jeg tror totalmarkedet vokser, men kanalandelen fortsetter å falle noe. Det er ikke noe dramatisk, men det er bekymringsfullt, sier han.

Han tror trenden fra første kvartal fortsetter i andre.

Inntrykket bekreftes i stor grad av norgessjef i SMG Alex Jenssen.

- Vi opplever at det er litt nedgang i forhold til i fjor, men bedre nå enn første kvartal. Vekst er det ikke.

Han mener flere produsenter som går direkte er hovedproblemet.

Men overgangen til direktesalg forklarer i liten grad hvorfor nettbutikkene sliter med å opprettholde veksten. Med lett voksende marked tyder mye på at Dell, Elkjøp og Expert kaprer markedsandeler.

Til toppen