Sikker norsk kortteknologi

Den norske gründerbedriften Protective Technology har inngått en pilotavtale med Allianse Informasjonssystemer som skal bruke Protectives smartkortløsninger til aksesskontroll på sine applikasjoner.

Gründerbedriften Protective Technology, som har utviklet smartkortbaserte sikkerhetsløsninger har inngått sin første pilotkontrakt med Allianse Informasjonssystemer. Opprinnelig hadde Protective tenkt at smartkort-teknologien skulle være et sikkert system mot piratkopiering, men Allianse vil i første rekke bruke systemet til aksesskontroll i to nye programvarekonsepter.

- Vi har fått signaler fra bilutleiefirmaer som har sett seg lei av at ansatte misbruker sin tilgang til datasystemet. Derfor har vi utviklet et system med Protectives smartkortsystem der brukerne kun får tilgang til relevante moduler i databasen, sier sikkerhetssjef i Allianse, Thomas Huseby, til digi.no. Huseby kan også fortelle at de er i ferd med å utvikle et innkjøpssystem for større bedrifter der smartkortsystemet gir den enkelte ansatte autorisasjon til å handle inn visse typer varer. I fremtiden ser Allianse også for seg muligheten for å bruke systemet i andre prosjekter.

- Vi har tenkt å bruke dette ved installasjon av større systemer. Med smartkortløsningen kan vi installere fullstendige systemer, men bare selge aksess til deler av systemet. Dersom kunden ønsker mer funksjonalitet slipper vi etterinstallasjon, sier Huseby, som mener Protective-systemet har stort potensial. Han sier det er svært enkelt å installer på eksisterende applikasjoner i tillegg til at det tilbyr overlegen sikkerhet.

- Jeg har lang erfaring med applikasjonsbaserte sikkerhetssystemer, men så langt synes jeg ikke de har holdt mål.

Protective Technology har lenge lovet at de ville kunngjøre sine første pilotkunder, men har inntil nå holdt tett om progresjonen. Administrerende direktør i selskapet, Stein Aamot, kan fortelle at de også har en annen avtale på gang, og han ser derfor lyst på fremtiden for selskapet.

- Markedet vi håper å ta en bit av, er årlig på over en milliard kroner, men dette er bare på kopibeskyttelse, sier Aamot, og legger til at selskapet vil bli lønnsomt i løpet av kort tid. I 1997 må imidlertid gründerbedriften budsjettere med et underskudd.

- Det som er viktig for oss nå er å vise at teknologien virker som den skal. Vi konsentrerer oss derfor om pilotkunder inntil videre, avslutter Aamot.

Til toppen