Silicon Alley Reporter er ikke mer

Silicon Alley Reporter, magasinet som bygget seg opp rundt historien om New Yorks nye medieindustri, har kommet ut for aller siste gang. - Det ble plutselig klart for meg at Internett-storyen er ferdig fortalt, sier publisher Jason McCabe Calacanis.

Toppsjef Calacanis i Rising Tide Studies - eierselskapet bak Silicon Alley Reporter - sier til nyhetsbyrået Reuters at navnet på magasinet til slutt ble en hemsko for dets videre utvikling. Heller ikke i blad-bransjen er det lenger positivt å bli for sterkt assosiert med "den nye økonomien", forteller Calacanis.

- Silicon Alley Reporter, det vil si navnet, ble oppfattet som mer ekskluderende enn inkluderende. Vi malte oss inn i et hjørne, sier publisheren til Reuters.

I desember vil han relansere magasinet under et nytt navn og med et utvidet perspektiv på venture-industrien.

Det "nye" magasinet får navnet Venture Reporter og skal publiseres hver 60. dag. Innholdsmessig skal bladet dekke venture-investeringer i USA og verden forøvrig, men vinklingen skal primært være rettet mot oppstartsselskaper innen teknologi-sektoren.

- Det blir tradisjonelle næringslivsnyheter og mye vekt på den "deal-making" som skjer i venture-bransjen, men på tvers av teknologi-sektorer. Vi vil skrive om online-sikkerhet og programvarebransjen så vel som bioteknologi, forteller Calacanis til Reuters.

Silicon Alley Reporter er ikke det første magasinet som gir opp sitt ensidige dotcom-fokus. Det høyt profilerte magasinet The Industry Standard, søsterbladet til norske Business Standard, måtte i august oppsøke skifteretten i en erkjennelse av at det var dårlig økonomi å satse på internettøkonomien.

Hva navnet faktisk betyr for et blads suksess, er også Silicon Alley Reporter/Venture Reporter et utmerket eksempel på. Nettutgaven venturereporter.net har allerede eksistert online i fire måneder, og har i løpet av denne korte perioden skaffet seg 100.000 abonnenter på sin nyhetsvarsling via e-post.

- Vervingen har gått fire-fem ganger raskere for Venture Reporter enn for Silicon Alley Reporter. Til sammenlikning tok det oss ett år å skaffe 10.000 e-post-abonnenter til Silicon Alley Reporter, forteller Calacanis til Reuters.

Til toppen