FORBRUKERTEKNOLOGI

SIM-kort vil erstatte bankkort

Nå skal Telenor og DnB NOR teste mobilbasert betalingsløsning.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
22. sep. 2009 - 07:43

Mange har snakket lenge om å bruke mobiltelefonen til å betale småutgifter, for eksempel når brukeren handler fra en automat hvor man i dag må putte på småpenger. Årsaken til dette er at kontanter både er upraktisk for brukeren og kostbart for både banknæringen og samfunnet forøvrig.

Men banknæringen ønsker å gå enda et skritt videre med mobiltelefonen som betalingsenhet. Den skal også kunne erstatte bankkortene til brukeren. Det er et prosjekt som det jobbes med hos DnB NOR i samarbeid med Telenor. Planen er å starte opp et pilotprosjekt i fjerde kvartal i år, hvor inviterte mobilbrukere kan gå i utvalgte butikker i Oslo og betale for varene med et vift med mobilen.

Bent Bentsen, senior rådgiver i DnB NOR, presenterte planene under Bredbåndskonferansen i forrige uke.

- Det finnes mer enn 3 milliarder mobilabonnenter i verden, men bare 600 millioner plastkort. En betalingsløsning med mobilen gir større rekkevidde og distribusjonskraft for banknæringen, forteller Bentsen. Han mener dessuten at mange i dag føler seg mer avhengige av å ha med seg mobilen til enhver tid, enn de er av lommeboka.

Teknikken selskapene vil basere løsningen på, kan på en del områder minne om den mange kjenner fra bompengebrikkene. Det dreier seg om en kontaktfri løsning, men med lavere induksjonsstrøm enn det som benyttes når man blir registrert av Autopass.

Bent Bentsen i DnB NOR
Bent Bentsen i DnB NOR

Teknikken kalles Near Field Communication (NFC), som har en rekkevidde på under 20 centimeter. NFC bygger på RFID og en ISO/IEC-standard for nærvirkningskort for identifisering, og en rekke mobiloperatører og -leverandører bidrar til å danne kommersielle løsninger med den. Det finnes allerede en håndfull mobiltelefoner som har støtte for NFC.

Nå er det ikke slik at løsningen i utgangspunktet avhenger av mobilens funksjonalitet.

- Bæreren av id-en trenger ingen spesiell utforming. Den kan settes inn i en klokke, nøkkelring, mobiltelefon eller lignende, sier Bentsen. Men mobiltelefoner kan tilby fordelaktig tilleggfunksjonalitet.

- Mobilen kan romme flere kort. Man tar utgangspunkt i en ny type SIM-kort, forklarer Bentsen, og legger til at det dreier seg om å ha et rammeverk knyttet til dette som støtter innlasting av en rekke ulike funksjonaliteter. Dette er noe Telenor jobber aktivt med.

Bentsen ser for seg at brukere vil kunne overføre nye «bankkort» til mobilen direkte fra sin nettbank. Fra nettbanken skal kunden også kunne sperre kortene dersom mobilen blir borte.

Bruken av kontaktløse betalingskort er i og for seg ikke noe nytt. I USA finnes det ifølge Bentsen 50 tusen butikker med en betalingsterminal denne typen kort, i tillegg til blant annet alle drosjene i New York. Dette er levert av Mastercard.

- Også i Japan er en slik tjeneste i bruk, men den er basert på proprietær teknologi som eierne, Sony og NTT Docomo, ikke har vært spesielt interessert i å selge videre. Derfor lager man nå i stedet en standardisert løsning, sier Bentsen.

Han forteller at bruken av et spesielt SIM-kort, UICC, er den mest lovende løsningen, etter å ha sett på alternativer som flashminne-kort og egne integrerte brikker i mobilene. Den store fordelen med SIM-kort er at de støttes av alle mobiler, tillegg til at det er godt standardisert, samt eies og kontrolleres av mobiloperatøren.

Prosjektet DnB NOR og Telenor er i gang med med, gjøres i samarbeid med blant annet Mastercard, Teller/BBS, GSM Association og EDB.

Allerede benyttes det kontaktløs teknologi i flere sammenhenger. Den kanskje vanligste er i forbindelse med adgangskontroll, og i Norge ventes det at 50 prosent av alle hotellrom vil ha en dørlås basert på dette. I tillegg nevner Bentsen at den samme typen teknologi benyttes i forbindelse med billetter, blant annet til offentlig transport.

Prosjektet til DnB NOR og Telenor er allerede et år forsinket, dersom pilottesten faktisk kommer i gang i fjerde kvartal i år.

- Det har tatt lenger tid enn forventet. Utvikling av standarder og tilgjengelig teknologi har gått langsommere enn man hadde regnet med. Foreløpig har teknologien blitt utprøvd i felttester hos Telenor, forteller Bentsen. Det er ventet at pilottesten vil pågå i tre til seks måneder.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

Selv om det er DnB NOR og Telenor som utvikler løsningen, ser de det ikke som aktuelt å være de eneste som tilbyr dette. Tvert imot.

- Løsningene skal tilbys til andre banker og mobiloperatører, sier Bentsen og legger til at selskapene vil dele erfaringer med konkurrentene.

- Vi er avhengige av at de andre er med. Løsningen vil ikke være proprietær og være helt basert på standardiserte produkter og komponenter.

De to selskapene har gjennom et joint venture-selskap, Doorstep, etablert enda et selskap, TSM Nordic, som skal få en spesiell romme i det hele. TSM står for Trusted Service Manager.

- TMS Nordic skal være et felles bindeledd mellom banker og mobiloperatører, en lignende rolle som det BBS har, forteller Bentsen. Dermed slipper alle aktørene å kommunisere direkte med alle de andre.

På spørsmål om når kontaktfri betaling med mobilen vil bli tilgjengelig i Norge, kan ikke Bentsen svare særlig konkret.

- Det vil kanskje ta mer enn to-tre år før det lanseres kommersielt.

Noe av det som kan bremse lanseringen, er utrullingen av terminaler. Terminalene har nettopp blitt byttet i butikkene for å støtte kort med chip. Bentsen mener markedet vil styre dette.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra