Rovio har etter hvert utgitt en lang rekke oppfølgere til Angry Bird-suksessen, men har trolig overvurdert potensialet for ytterligere vekst. Nå må spillselskapet kutte kraftig.

Sinte fugler på slankekur

Angry Birds-utgiveren sier opp 130 ansatte.

Selskapet bak tidenes mestselgende mobilspill Angry Birds ser seg nødt til å ty til masseoppsigelser etter sviktende vekst.

Rovio drar hardt i bremsene og sier opp 130 ansatte i hjemlandet Finland. Dermed tar de farvel med rundt 16 prosent av staben, ifølge en kunngjøring som kom i går.

Spillselskapet har ekspandert voldomt og brukt Angry Birds-merkevaren i mange andre sammenhenger foruten en mengde spill. Brus, godterier, leketøy, klær og en tv-serie er bare noen av eksemplene. En tegnefilm er kinoklar til neste år.

De mest entusiastiske har kalt Rovio for Finlands nye teknologihåp etter Nokias fall.

Spørsmålet er om ikke markedet begynner å bli mett på sinte fugler. En plan om børsintroduksjon ble etter flere års planlegging avblåst i våres.

Lønnsomheten i selskapet ble i fjor mer enn halvert sammenlignet med året før, skriver BBC. Omsetningen hadde da stagnert.

– Vi har bygget teamet vårt på antakelser om raskere vekst enn det som har vært tilfelle. Som en følge av de kunngjør vi at vi planlegger å forenkle organisasjonen ved å satse på de tre områdene vi mener har størst vekstpotensial, nemlig spill, media og forbrukerprodukter, sier konsernsjef Mikael Hed i Rovio.

Til toppen