Tilbudet om gratis oppgradering løper snart ut. Det burde de med eldre Windows-utgaver for lengst ha fått med seg. (Foto: Microsoft og Colourbox)

Fullskjerm-popup markerer slutten på omstridt Windows-kampanje

Snart er det slutt på gratistilbudet fra Microsoft.

Microsoft har det siste året kjørt en aggressiv kampanje, der målet har vært å få flest mulig over på Windows 10.

Med få uker igjen før tilbudet om gratis oppgradering utløper, er det nå duket for et siste stunt. Det melder blant annet ZDnet og The Register.

En informasjonsplakat vil sprette opp i fullskjermmodus hos de med Windows 7 eller Windows 8.* som hittil ikke har tatt stilling til tilbudet.

Dette for å banke inn at tilbudet utløper 29. juli. Etter denne datoen vil Windows 10 koste om lag en tusenlapp.

Omstridt kampanje

Microsoft har måttet tåle mye kritikk for de anmassende popup-vinduene.

Underveis har selskapet blitt beskyldt for tvangsoppgradering, mas og teknikker vi vanligvis forbinder med skadevare.

LES OGSÅ: Tapte søksmål etter tvangsoppgradering. Microsoft må ut med 10.000 dollar

Selve oppgraderingsverktøyet «Get Windows 10» har fått den lite flatterende betegnelsen «nagware» eller plagsom programvare, fordi oppmuntringen om å oppgradere stadig kommer tilbake.

Fullskjermplakaten som nå rulles ut, til de med eldre Windows-utgaver som av ulike grunner ikke har takket ja, er utstyrt med valget «ikke informer meg om dette igjen».

19 prosent

Det uttalte målet fra Microsoft er at én milliard enheter kjører Windows 10 innen et par års tid. Nylig rundet de 350 millioner aktive installasjoner.

Ifølge juni-tall fra analysefirmaet Netmarketshare har operativsystemet hittil oppnådd en global markedsandel på 19,14 prosent. Windows 7 har 49 prosent i samme måling.

Kommentarer (22)

Kommentarer (22)
Til toppen