Siteloft uten en tråd

Det norske selskapet Siteloft skal bli ledende innen trådløse Internettløsninger, i konkurranse med Cell og de andre gigantene.

Det blir stadig mer snakk om trådløst Internett. Ingen Internettkonsulent med respekt for seg selv unnlater å nevne ordet når løsninger skal selges og dette har en håndfull avhoppere fra gigantkonsulentene tatt konsekvensen av.

De seks gründerne i konsulentselskapet Siteloft, har ett mål: Bli ledene på utvikling av løsninger for trådløs Internett. Og de har et godt utgangspunkt i et marked som kan bli stort. Trådløst Internett er enda så ferskt at det får selskaper som allerede har sine kundeløsninger Online, til å gispe etter luft og kaste seg over telefonen til sine konsulenter.

Selskapet ble etablert første januar i år med fem ansatte fra blant annet New Media Science, Agresso og Fastweb som den harde kjerne. Nå teller selskapet 11 ansatte, de fleste hentet fra Cell Network, Agresso, UsWeb/CKS og Andersen Consulting. Mye av den trådløse kompetansen i disse selskapene har nå havnet hos Siteloft.

Allerede etter knappe tre måneders drift hadde selskapet tre hundre tusen kroner i driftsoverskudd. Pengene er blant annet hentet fra kunder som Elanders Publishing, hvor Siteloft lagde Wap grensesnittet til Ravn, en bedriftsportal hvor man kan finne informasjon fra Brønnøysundregistrene.

Markedssjef for Sitesloft, Kjell Johansen, tror det trådløse Internett vil ta helt av inne kort tid.

- I dag er trådløst Internett på samme sted som Internett var i 1993 med Mosaic; lite brukervennlighet og få bruksområder på grunn av seine linjer. Men nå går utviklingen mye raskere enn den gjorde for syv år siden. Det er bare et spørsmål om tid, sier Johansen som er medgründer i selskapet.

- Vi fokuserer på å bygge hele den trådløse tjenesten til kunden. Det vil si at vi ønsker kontroll med alle felt fra database via WEB og WAP. I dag er det mye som dessuten kan gjøres med brukergrensesnitt både på WAP og på håndholdte datamaskiner (PDA), hvor vi tror at vi skal kunne ha et marked, sier Johansen.

For Siteloft er det viktig å eie litt av prosjektene de jobber med. Slike inkubatorprosjekter tror Johansen vil bli stadig viktigere for både konsulentselskapene og kundene.

- Det er viktig for kunden å vite at selskapet han har leid inn har en genuin egeninteresse av å gjøre en god jobb, nettopp ved at konsulenten eier litt av prosjektet selv. Men også for konsulenten er dette bra. Det blir enda mer motiverende å jobbe og mer interessant å få gode oppdrag, sier Johansen.

Så langt har ingen investorer fått komme inn i Sitelofts kontorer. Selskapet har en målsettning om vekst fremover, men Johansen sier til digi.no at det ikke er snakk om noe oppkjøpsraid.

- Vi har beina godt plantet på bakken, og vi løper ikke på børs. For oss er det viktig å være lønnsomme, at vi har noe igjen på bunnlinjen, sier Johansen.

Til toppen