TELEKOM

Sitter på tallene alle vil ha

Anders Brandt i Lyse Tele sitter på tallene for Internett-TV hele telebransjen ønsker seg.

4. juni 2007 - 11:13

Forretningsutvikler Anders Brandt og hans kollegaer i Lyse Tele er blitt ettertraktet folk i den internasjonale IT, tele- og mediabransjen. For Lyse noen av de få i verden som har dyp erfaring med video-on-demand. Dette er systemer som lar kunder velge ut og se på en film eller TV-episode akkurat når de vil.

Og nå skal hele telebransjen følge etter Lyse Tele. Selskapet startet utbygging av fiber med en avansert TV-pakke i Stavanger-området i 2003. Over en 100 Mbit/s-kabel fikk kundene Internett, vanlig TV, IP-telefoni og video-on-demand.

Det er nettopp video-on-demand-tjenester som vil være den store driveren fremover i telebransjen og som derfor gjør at det banker på døren hos Lyse om dagen.

Per 1. juni har Lyse Tele nådd 85.000 husstander på kundelisten sin, både Stavanger-område og hos partnere som har gravd ned fiber til sine kunder i 141 kommuner over hele Norge.

Under et intervju med digi.no fortalte Brandt villig vekk om selskapet, men på et spørsmål ble det bråstopp: digi.no spurte etter tall for bruk av video-on-demand-tjenestene. Hva slags filmer/TV-serier velger folk og når ser de på dem, spurte digi.no.

- De tallene holder vi tett om - det er en av våre innerste forretningshemmeligheter, sier Brandt og smiler lurt. Alle som skal bygge video-tjenester drømmer om å se på disse tallene - kunnskapen om akkurat hvor gamle filmer og når på døgnet kundene kjøper avgjør hele forretnings-caset. Ikke bare avgjør det inntektssiden, men det avgjør også mye av utgiftene - for du må dimensjonere nettverk og serverparken din etter kundemønsteret.

Brandt hevder at det bare er Lyse og italienske Fastweb som har skikkelig statistikk på video-on-demand i Europa. Han har hatt mange på besøk som ønsker tallene hans, men det eneste han selger er muligheten til å kopiere Lyses server-systemer. Så langt har et i Danmark kjøpt Lyses teknologiplattform, men Brandt forhandler med flere.

- Vi forhandler med aktører fra mange land, men for tiden konsentrer vi oss mest om USA, forteller Lyses forretningsutvikler.

Brandt mener at nettopp kunnskapen er et forsprang Lyse har og vil beholde en stund før Telenor, Get og Nextgentel får lansert eller kommet skikkelig i gang med on-demand-tjenster.

Han letter dog noe på sløret: Kundene er åpenbart fokusert på ferske filmer - "hvorfor skal jeg leie en film som snart kommer gratis på TV3 eller TVNorge" sier kundene til oss, forteller Brandt.

Mye av suksessen til Lyse Tele skyldes at selskapet har skaffet ferske filmer - de nyeste er er bare 45 dager gamle som leies ut over Lyse Teles nett samtidig som de slippes til DVD.

Mens konkurrentene arbeider med å lansere, har Lyse Tele gått videre til neste fase: Før helgen lanserte Lyse tre kanaler som sender en del innhold i HD-TV. I tillegg røper Brandt at Lyse arbeider med å tilby kundene sine spill on-demand og HD-innhold on-demand.

349

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.