Sjampo-produsent håper på reklamefilm på Internett

Den nederlandske giganten Unilever slipper reklamefilmene sine samtidig på Internett og TV i mai. Håpet er å spare noen av de 2,5 milliarder pundene de bruker årlig på TV-reklame verden over.

I kjølvannet av misnøyen rundt bannerannonsering og i lys av muligheten for å spare noen reklamekostnader, gjør Unilever et annerledes forsøk med tradisjonelle virkemidler: 30-sekunders reklamesnutter, som er laget for fjernsynsmediet, skal også benyttes på Internett, melder britiske MediaGuardian.

I USA har Unilever, som bruker 2,5 milliarder pund på TV-annonsering for 970 merkevarer, gjort et forsøk på bredbånd i samarbeid med Excite@Home. Men denne gangen skal reklamefilmtesten gjøres over tradisjonelle Internett-linjer, med de begrensninger det medfører på kapasiteten for hver enkelt bruker.

Den enkelte nettbruker skal lokkes med blant annet konkurranser og premier for å få dem til å bli værende under nedlastingen av reklamefilmene for en spesiell sjampo.

Men Unilever sitter heller ikke stille i forhold til reklame på digitalt interaktiv TV. I Storbritannia, hvor spredningen av digital TV har kommet lenger enn i de fleste andre land i Europa, kjører forbrukergiganten en interaktiv TV-kampanje i øyeblikket en kampanje for en saus og en påleggstype.

MediaGuardian skriver at det hele er såre enkelt; TV-seerne i det digitale bakkenettet vil ha muligheten til å klikke på en linje nederst på TV-skjermen når de ser på den kommersielle fjernsynskanalen ITV.

Klikker de på reklamen, kommer de til et spesialtilbud og informasjon om de to produktene. Uansett om man kjøper eller ikke, forminskes reklamen og legger seg ned i hjørnet av TV-skjermen.

- Ved å tilby ekstra informasjon om merkevarene, forandrer i realiteten en 30 sekunders reklamepause til en ti minutter lang reklamespor, sier merkevaresjef hos Unilever. Natasha Bell, til MediaGuardian.

Til toppen