Sjekk bilkøen på mobilen

Telenor Mobils SMS-tjeneste Mobilinfo utvider tjenestespekteret til å gjelde trafikkinformasjon. Tjenesten har vært i sving ett års tid, men i Telenor Mobil vil en ikke si hvor populær tjenesten er.

- Mobilinfo er blant de eldste og største tjenestene på markedet, og består av mange ulike innholdsleverandører, sier assisterende informasjonssjef i Telenor Mobil, Esben Tuman Johnsen.

Han vil imidlertid ikke si noe om hvor stor Mobilinfo er etter ett års drift, annet enn at de hotteste tjenestene foruten telefonkatalogen, er logoer, ringetoner og nyheter, levert av flere ulike leverandører. Blant nyhetsleverandørene er NRK, TV 2 og VG.

Tidligere i uken åpnet tjenesten for leveranser av trafikkmeldinger i samarbeid med blant annet Statens Vegvesen og P4. Den nye tjenesten er et resultat av samarbeidet "IKT i veitrafikken" som i tillegg består av SINTEF og Bravida Geomatikk.

Den nye trafikkmeldingstjenesten gir opplysninger om kø, ulykker, stengte veier, kolonnekjøring, veiarbeider, omkjøringer og føreforhold på over 100 veistrekninger i Norge. Tjenesten kan bestilles via web, eller ved å sende tekstmelding fra mobiltelefonen. Tjenesten er gratis ut januar og koster deretter tre kroner per tekstmelding, foruten en krone for å sette opp tjenesten via mobiltelefonen.

Talestyrt Mobilinfo ble åpnet som en kommersiell tjeneste i november, basert på et talegjenkjenningssystem utviklet blant annet i samarbeid med Nordisk Språkteknologi på Voss. Her er det en kunstig stemme som gir svarene eller stiller oppfølgingsspørsmål. Men svarene er ennå begrensede og gjelder bare nummeropplysningen med svar på hvem som eier et bestemt telefonnummer, aksjekurser eller nyheter fra NRK. Svarene kan en både få muntlig eller via en tekstmelding.

De eneste tilgjengelige trafikktallene for Mobiltelefoni er fra mars i år, da antall meldinger sendt fra Mobilinfo per uke lå på mellom halvannen og to millioner tekstmeldinger i uka.

Til toppen