Sjekk hva alle andre søker etter

Hele verdens søkeatferd er tilgjengelig i Googles nye gratisverktøy.

Google er verdens desidert mest brukte søkemotor, og det enorme antallet søk som gjøres i søketjenesten gir et svært interessant datagrunnlag.

Nå lanserer Google et nytt verktøy med omfattende statistikk, som baserer seg på søkevolum og -mønstre blant brukere i hele verden.

Verktøyet heter «Insights for Search» og er laget for annonsører, markedsførere og alle andre internettbrukere med en interesse for søkeatferd og trender på nettet.

Prøv tjenesten her: www.google.com/insights/search

Innsikt i søkeatferden får du først etter å ha opprettet konto hos Google, men ellers er verktøyet helt gratis - i likhet med selskapets øvrige nettjenester.

Den nye tjenesten gjør det mulig å følge søketrender over tid, ved å se hvordan brukernes interesse øker og avtar rundt et bestemt tema i en gitt periode.

Flere uttrykk eller søkeord kan sammenlignes for å avdekke hva som er mest populært.

Man kan avgrense utvalget til å gjelde land, byer eller regioner. Det genereres samtidig kart og grafer som viser hvor utvalgskriteriene gjør seg gjeldende geografisk.

- Search for Insights er et godt verktøy for alle som ønsker å se nærmere på internettrender. For de som tidligere har benyttet seg av Google Trends vil denne tjenesten by på mer fleksibilitet og funksjonalitet, i tillegg til noen nye morsomme egenskaper, sier Googles ingeniørsjef Yossi Matias i en pressemelding.

Tjenesten viser at færre søker etter «Windows Vista» enn både «Windows XP» og «Linux». Tallene representerer ikke absolutte søketall, men er normalisert og presentert i en skala fra 0-100.
Tjenesten viser at færre søker etter «Windows Vista» enn både «Windows XP» og «Linux». Tallene representerer ikke absolutte søketall, men er normalisert og presentert i en skala fra 0-100.

Google har en rekke forslag til tips om hvordan tjenesten kan gi forretningsfordeler og klingende mynt i kassa, ved å identifisere aktuelle trender:

  • Sammenlign søkeord for å vurdere grad av interesse før utvikling av budskap eller annonsemateriell
  • Oppdag muligheter i nye markeder basert på voksende trender
  • Sammenlign søkeord over tid for å bedre kunne forutse etterspørsel og planlegge med tanke på sesong
  • Etabler en benchmark gjennom sammenligning med konkurrenter eller produktkategorier
  • Mål effekten av annonsekampanjer ved å analysere relaterte søkeord

    Les også:

Til toppen