Sjelden faktura-klager ender i retten

Av 6 millioner fakturaer fra Telenor Mobil hvert år blir 99,5 prosent betalt.

Telenor Mobil ASs fakturafabrikk sender ut 6 millioner fakturaer til kundene hvert år. 30.000 regninger blir ikke betalt på vanlig måte.

Informasjonssjef i Telenor Mobil, Jo Heldaas, sier til digitoday.no det er ekstremt få saker knyttet til ubetalte mobilregninger som ender i retten.

Telenors standardrutine for en faktura er at du har 14 dager på deg før du må betale. Deretter går det nye to uker før purringen kommer, og etter to uker til ligger inkassovarselet der. Blir heller ikke den betalt ringes kunden opp på telefon. Nytter ikke det heller sperres abonnementet for utgående samtaler etter nok en uke. Etter drøye to måneder går saken til inkasso og etter tre måneder sperres abonnementet for all trafikk. Telenor Mobil sier opp abonnementet etter sju måneder.

Alle som mener de har grunn til det kan nå klage på telefonregningen til overfor Teleklagenemnda, som tidligere var et rent Telenor-foretak, men som nå tar imot klager på alle operatører i hovedsak forhold som gjelder forbrukermarkedet.

Nemda ble opprettet i august 2000, og mellom da og årsskiftet kom det inn 154 saker, mens en fra årsskftet og fram til juni mottok 198 saker. En gang i måneden møtes nemna, som består av dommer i Borgarting lagmannsrett Agnar A. Nilsen jr., forbrukerrepresentant Anne Austad og teleselskapenes representant Odd Ivar Storløkken, som har sin bakgrunn i Telenor, men er valgt av alle teleselskapene i fellesskap.

Sekretariatsleder Britt Eva Haaland, opplyser til digitoday.no at av 219 saker som er avsluttet, så er 76 saker løst av klager og teleselskap i fellesskap, eller at klagen ikke har oppfylt kriteriene for en klage, eller at saken er oversendt forliksrådet, eller at den er trukket. Tre saker er avsluttet fordi den er brakt inn for forliksrådet.

Nemdas medholdsstatistikk varierer fra null til 20 prosent. Så langt har det ikke skjedd at et teleselskap ikke har fulgt opp nemdas tilrådning.

Til toppen