Sjøfarten satser på at nettfolket vil betale

TradeWinds, Upstream og Fiskaren, alle nisjeaviser utgitt av Handels- og Sjøfartstidende, skal på nettet. Men tjenestene vil ikke bli gratis.

Norges Handels- og Sjøfartstidende skal legge sine nisjeaviser innenfor shipping, olje og fiskerinæringen ut på nettet. Mediekonsernet, som også gir ut Dagens Næringsliv, skal satse knallhardt på nettet fremover.

- Vi skal bruke store ressurser på nettet, og dette er et ledd i det, sier konsernsjef Gunnar Bjørkavåg til digitoday.no.

Men tjenestene kommer ikke til å bli åpne for andre enn allerede eksisterende abonnenter. Det eneste som blir lagt ut til allmenn skue er overskrifter og ingress, samt noen ekstratjenester.

Dette forklares med at aviser som Tradewinds og Upstream, som har 90 prosent av sine abonnenter utenfor Norge, er høyt priset til avisabonnement å være. Et årsabonnement koster over 7.000 kroner.

Fiskaren har følge Bjørkavåg hatt en enorm oppgang i annonseinntekter i dette kvartalet i forhold til i fjor, nærmere bestemt 60 prosent. Bergensavisen er stor innenfor kystnæringen, og skal i tiden fremover satse på nettet.

- Vi har en nettside oppe allerede, men dette er bare en foreløpig tjeneste. Den blir bedre etter hvert, sier Bjørkavåg til digitoday.

Selv om nettsidene foreløpig har sine mangler, trekker Fiskaren.no til seg mer enn 25.000 sidehenvisninger hver dag, opplyser konsernsjefen. Dermed er tjenesten langt større enn den Bodø-baserte konkurrenten IntraFish , som blant annet eies av A-pressen.

Også på DN ajour kommer det til å skje store endringer i tiden som kommer. Dagens Næringsliv har skilt ut Internett-selskapet fra resten av avisen, og planen har vært å skape en finansportal, ikke bare en ren nyhetstjeneste.

Selskapet har en redaksjonell stab på 12-13 journalister samt en salgsavdeling. Tjenesten skal være reklamefinansiert, men visse tjenester skal være belagt med betaling. Dette skal være tjenester som for eksempel kredittopplysninger, får digitoday opplyst.

Til toppen