Skaff deg en norsk reservehjerne på nett

En norsk web 2.0-basert reserve-hjerne hjelper surfere som forholder seg til mange nettjenester.

I Making Waves lokaler ved Akerselva i Oslo, sitter Lars Georg Teigen. Han var en av personene som var med på å starte konsulentselskapet i 2000, og nå er han klar med et nytt selskap.

Denne gangen er det ikke konsulentvirksomhet det er snakk om, men et web 2.0-basert internettselskap som skal hjelpe internettbrukere med å holde orden på alle tjenestene de bruker.

Det begynner å bli mange slike tjenester, og flere vil det bli ettersom stadig flere av funksjonene som i dag gjøres på lokalt installert programvare på hver enkelt PC, flyttes over i Web 2.0-baserte nettjenester.

SecondBrain.com er en nettbasert tjeneste som lar brukerne samle tjenestene de bruker på et sted, uten å måtte la seg begrense av et enkelt nettsteds funksjonalitet. Med SecondBrain kan brukere integrere nettbaserte tjenester, samt dokumenter og filer av forskjellige slag som tidligere bare ble lagret på en lokal PC.

– Vi skal være en katalysator for å flytte brukerne fra desktoppen til internett, sier Teigen, til digi.no.

Foreløpig er det bare fire tjenester som er integrert med SecondBrain.com: Flickr, YouTube, Google Docs & Spreadsheets og Del.Icio.Us. Sistnevnte gjør det i praksis mulig å integrere mye informasjon, da Del.Icio.Us er en tjeneste for å holde orden på bokmerker til interessante. Flere tjenester vil bli lagt til fortløpende.

Hver av disse tjenestene krever sin egen brukerkonto med tilhørende passord. SecondBrain importerer metainformasjon fra disse tjenestene slik at brukeren kan holde oversikt over alt fra et sted, men tjenesten er ikke en felles påloggingstjeneste. Isteden baserer den seg på at brukeren selv logger på tjenestene gjennom enten å skrive inn brukernavn og passord hver gang, eller ved hjelp av forhåndslagret brukernavn og passord i nettleseren.

– SecondBrain er en uavhengig hub som integrerer internettjenester, sier Teigen.

SecondBrain lar brukerne opprette egne biblioteker over informasjon og tjenester. Disse organiserer ved hjelp av tags, som importeres fra de aktuelle tjenestene. Dermed kan brukeren gjøre et oppslag på en tag for så å få frem alle linker (fra Del.Icio.Us), alle bilder (fra Flickr eller egne opplastede bilder), falle videoer (fra YouTube og alle dokumenter (fra Google Docs eller egne opplastede filer) som har den aktuelle taggen. Dermed blir det lettere å finne frem til all egen informasjon om et aktuelt emne. I tillegg kan man også dele slike biblioteker med andre hvis man vil.

SecondBrain har fått et oppstartsstipend på 200.000 kroner fra Innovasjon Norge, samt at de har nytt godt av SkatteFUNN-ordningen. Resten av midlene har de fått fra Making Waves. Før året er omme satser de på å hente inn ekstern kapital. Selskapet har store ambisjoner og planen er derfor å ta selskapet til Silicon Valley i USA etter hvert.

Inntektene skal selskapet få gjennom Google Adsense-annonser og salg en mer avansert pro-utgave med blant annet ekstra lagringsplass. På gratisversjonen kan brukerne lagre opptil en gigabyte i dag. Det bør holde lenge for de fleste, da tilknytning til andre tjenester krever svært lite plass. Brukerne bruker bare av den kapasiteten på filer de laster opp fra egen PC.

Utviklingen av systemet gjøres i stor del gjennom Making Waves utviklingskontor i Krakow, der de totalt har cirka 20 utviklere. 10 av disse har vært involvert i utviklingen av SecondBrain. Teigen reiser ukentlig over for å jobbe tett med utviklerne.

Foreløpig er tjenesten bare tilgjengelig for et begrenset antall brukere som deltar i en lukket betatest, men tjenesten vil snart åpnes for en større og mer omfattende åpen betaperiode.

Som en liten gimmick har Teigen produsert nummererte T-skjorter for de 100 første beta-testerne.

Her kan du lese mer om SecondBrain.com og melde deg som beta-tester.

Til toppen