Skal autogenerere 3D-verdener

Adobe bygger semantisk 3D-panorama som «automagisk» genereres ut fra fotoalbum.

Microsoft har i flere år utviklet tjenesten Photosynth. Denne tjenesten tar i bruk en teknikk som setter sammen ulike bilder av det samme motivet til et stor bilde man kan zoome seg inn i. Dette gjøres mulig ved at fotografiene som benyttes er tatt med ulike vinkler og avstander i forhold til motivet. På den måten får den resulterende bildet en dybde som man kan bevege seg inn og ut av.

Under Adobe Max-konferansen i Milano i november, viste Adobe fram en lignende løsning. Men med Infinite Images, som løsningen kalles, går Adobe et skritt eller to videre.

Infinite Images er ifølge Adobe en måte å skape et tredimensjonelt, virtuelt sted ut av et hvilket som helst antall bilder fra enhver fotosamling, hvor fotografiene ikke nødvendigvis ert tatt på samme sted eller av samme motiv.

En sentral del i løsningen er at bildene sorteres ved at de gis tagger som beskriver motivet, for eksempel horisont, landskap, mennesker eller gate. Systemet genererer deretter automatisk et søketre basert på disse bildene. Til slutt lager systemet et 3D navigasjonssystem innenfor disse bildene.

Det man til slutt oppnår er et sømløst panoramabilde av bilder som ligner på hverandre. Det går også an å zoome innover i bildet, og avhengig av hvilke bilder systemet plukker ut, vil man kunne oppleve å bevege seg i en helt ny virkelighet.

Har man for eksempel mange bilder av mennesker og har tagget alle med semantiske data om hva bildet inneholder, kan systemet sette dem sammen til et stort panoramabilde av en folkemengde.

Infinite Images er laget av den israelske forskeren Shai Avidan, som Adobe ansatte i fjor. Avidan har også utviklet Seam Carving eller Content Aware Scaling som nå er en del av Photoshop CS4.

Det ble dog ikke sagt noe om når eller i hvilken form Infinite Image-løsningen skal tilbys.

    Les også:

Det er gjort et litt ustødig opptak av presentasjonen som ble holdt under Max-konferansen. Det kan du se nedenfor.

Til toppen