Skal bli legenes svar på Microsoft

Profdoc, Nordens ledende leverandør av elektroniske journalsystem for leger, vil satse i Europa. Planen er å bli den nye Microsoft for europeiske leger og helsepersonell.

Profdoc er for mange et ukjent selskap, men er allikevel en ledene aktør på markedet i Norden når det gjelder journalsystemer for leger. Selskapet produserer et program som gjør journalarbeidet til legen lettere. På dette feltet har Norge, og Profdoc, vært ledende i Norden og Europa.

Profdocs inntekt har for det meste vært lisenspenger fra brukere, leger og helsestasjoner som bruker programmet, samt kursing av brukere. Selskapet har lenge vært ledende i Norge men begynner å ta mer og mer av de nordiske markedene, hvor de allerede idag er den største aktøren. Men dette er ikke nok, nå vil selskapet satse enda hardere. Christian B. Teig, konsernsjef i Profdoc, har nylig fått inn 88 millioner kroner i en rettet emisjon. Disse pengene skal brukes til å utbre det norske legesystemet til Europa.

- Vi har ganske store ambisjoner for Profdoc fremover. Vi føler at vi nå må utvikle Profdoc til å bli en ledende teknologiaktør innen helsesektoren, forteller Teig til digi.no. Han ser for seg en vekstplan som strekker seg over tre til fem år, og som skal spre selskapet ut i større markeder enn Norden.

- Det første Profdoc skal gjøre er å utvikle det eksisterende markedet. Det vil si at selskapet skal spinne videre på produktene, tilpasse systemet for nye grupper som spesialistleger, kiropraktorer og fysioterapeuter, forteller Teig til digi.no.

Del to og tre i planene er å ta Europa. Men Europa er et fragmentert marked, og det nytter ikke å rulle ut overalt samtidig. I de modne markedene som Tyskland og Storbritannia, er det nesten umulig å etablere seg uten å gjøre oppkjøp av andre aktører, noe som ligger i tankene til konsernsjef Teig.

I de umodne markedene, for eksempel Polen og Ungarn, vil det være langt enklere for Profdoc å gjøre en Microsoft-strategi. - Der er svært viktig å få seg en stor kundegruppe. Vi kan skyve ut store mengder programvare på en CD eller via Internett til en pris på omtrent 50 dollar. Får vi mange leger som kjøper dette er det stor sjanse for at vi får mange trofaste brukere, og et godt fotfeste på markedet, sier Teig.

Men det stopper ikke der. Christian Teig ser også for seg at selskapet vil satse mer på nettet. - Vi vil opprette et helt nytt knutepunkt på Internett der pasienter, leger og ander aktører i helsesektoren kan utveksle informasjon. Hensikten er å forsterke kontakten mellom lege og pasient ved å forbedre prosessen i forkant og etterkant av et legebesøk, forteller Teig.

Profdoc skal med andre ord gjøre det mulig for en pasient før legebesøket å gi informasjon som det å bestille time, forklare symptomer eller andre praktiske gjøremål. Man kan også se for seg at pasienten på en langt enklere måte kan ta med seg sin helsemessige historikk fra lege til lege. Dette kan også overføres til rekvisisjoner av ymse slag, for eksempel henvisning til spesialist eller ulike prøver på sykehus. Dette kan eliminere mye av den evigstore papirmøllen som finnes per idag, og som koster mye penger.

For å realisere planene har Profdoc fått inn det svenske investeringsselskapet H&B Capital som nylig tegnet seg for 88 millioner kroner i en rettet emisjon. - Men det var ikke pengene som var viktigst i dette. Den kompetansen og det nettverket H&B Capital tar med seg inn i selskapet er gull verd, forteller en energisk Christian Teig.

Blant annet har en betydelig kapasitet innenfor nordisk helsevesen fått plass rundt styrebordet i Profdoc. Lars Gatenbeck, en av de nye styremedlemmene, er tidligere sykehusdirektør for Karolinska Sjukhuset og Vice President for den store legemiddelprodusenten Pharmacia&Upjohn. - Med hans kompetanse og nettverk er vi i den best tenkelige posisjonen for å kunne sette våre vekstplaner ut i livet, mener Teig.

Les mer om Profdoc og journalbransjen:


Profdoc kjøper konkurrent
Profdoc og CPC Scandinavia inngår forlik
Cag avlyser fusjon

Til toppen