Skal bli størst i Norden

Det startet i Stockholm for et år siden. Den gang var de ni ansatte. I dag har Icon Medialab AB 110 ansatte. Og kontorer i San Fransisco og Madrid.

- Vi må vokse raskt eller nisje oss. Vi har valgt å vokse raskt, sier Jonas Rahmn i Icon Medialab AB til digi.

Siden selskapet startet opp i mars i fjor, har det vokst fra ni mennesker i et tidligere havnelager i utkanten av Stockholm, til 110 mennesker spredt over to etasjer, i nabobygget, San Francisco og Madrid.

- Idéen er mye eldre enn mars i fjor. Det er derfor vi kan vokse så raskt. Grunnleggerne av dette selskapet drev med interaktive medier innen Kinnevik-konsernet i flere år før Icon Medialab så dagens lys, fortsetter Rahmn og trekker frem de tre grunnleggerne Bjørn Nordstrand, Erik Wickstøm og Johan Staël von Holstein.

I Kinnevik-konsernet jobbet de med interaktive medier som TV-Shop og ZTV. Det var den gang ZTV ble kåret til verdens mest interaktive fjernsynsstasjon. De luftet ideen om et produksjonsbyrå for Internett i Kinnevik-konsernet i 1995, men fikk nei fra ledelsen. Da andre kolleger hoppet av fra Kinnevik og startet suksessbedriften Spray, bestemte de seg for å følge etter og etablere noe eget.

Nå er målet å vokse seg større enn den tidligere arbeidsgiveren.

- I dag har vi en rekke oppdrag for store konserner her hjemme, fordi vi er tidlig ute på dette markedet. Om noen år får vi ikke disse oppdragene som et lite selskap, derfor må vi vokse oss store før mediegiganter som Kinnevik kommer på banen, sier Rahmn.

Med kontorer i San Francisco og Madrid, og nye kontorer i London, Geneve og Kuala Lumpur på planleggingsstadiet, ser veksten ut til å være planlagt for de nærmeste årene fremover.

- Om fire år skal vi ha 20 kontorer i alle seks verdensdeler, med et sted mellom 1.000 og 1.500 ansatte, sier Rahmn og forteller at San Francisco-kontoret har vært en styrke fordi det er der den hardeste konkurransen og de beste idéene er.

Til tross for den harde konkurransen, har det vært enklere å etablere San Francisco-kontoret enn Madrid-kontoret, fordi markedet er større i California. Satsingen ute trekker også større kunder til selskapet i det svenske markedet.

- Internasjonalt er målet å bli en av de beste leverandørene av helhetstenkning i forhold til nye medier. Det er en styrke å bli stor i dette markedet så tidlig som vi har klart, men samtidig krever det en økonomisk utholdenhet, sier Rahmn som kan røpe at veksten til nå er finansiert ved hjelp av emisjoner. Hvor mye selskapet var priset til ved siste emisjon, vil han derimot ikke si noe om.

- Det viktigste for oss er å kommunisere overfor våre kunder at vi kommer til å ekspandere - og det fort.

Til toppen