Skal bruke 1 milliard dollar på å bli størst

Norske leverandører av programvare for e-handel går mørkere tider i møte. IBM-sjef Lou Gerstner har satt av 8,7 milliarder kroner for å bli nummer en.

De fleste nye typer produkter går gjennom en fase med svært mange konkurrenter til å begynne med, men over tid presser utviklingskostander og markedsmakt ut mange av de mindre leverandørene. Programvare for Internett-handel kan ha kommet til dette skifte, for nå skal IBM satse hele en milliard kroner på å bli markedssjef, skriver Wall Street Journal.

For selv om Lou Gerstner satset tidlig og mye på Internett, har han måttet se at lille Bea har stukket av med markedet for ehandel-programvare. I følge analyseselskapet Giga har Bea en markedsandel på 32 prosent, mens IBM på andreplass bare har 16 prosent. Markedet er i dag bare på 584 millioner dollar, men dette vil vokse til 9 milliarder dollar i 2003.

Det er dette som har fått IBM til å reagere.

1 milliard dollar skal brukes på markedsføring og ansettelse av 1000 nye salg- og markedsfolk de neste 12 månedene, sier John Swainson, IBMs sjef på området til Wall Street Journal.

Til toppen