Skal bruke IBMs prestisje og logo

Til neste år vil IBMs logo på Thinkpad og Netvista-maskinene strekke sannheten.

I går ble det offentlig at IBM selger sin PC-divisjon til kinesiske Lenovo (tidligere Legend).

digi.no tok kontakt med IBM Norge for å få oppklart hva salget betyr for norske kunder og IBM Norge.

Kommunikasjonsdirektør Per Vassbotn forteller at dersom det ikke dukker opp noe uventet, vil oppkjøpet tre i kraft 1. april til neste år. Da får 15 IBM Norge-ansatte ny arbeidsgiver.

- Lenovo har bare virksomhet i Kina og overtar hele IBMs PC-divisjon. Hovedkvarteret flyttes fra Kina til IBMs PC-divisjons hovedsete i Raleigh i North Carolina. IBM skal også bidra med forskning og teknologi til det nye selskapet, men betingelser og om Lenovo blir en ekslusiv mottaker er ikke kjent.

IBM er et av verdens mest kjente merkenavn og deres maskiner er ikke kjent for å være billigst, men du kjøper kvalitet. Særlig de bærbare Thinkpad-maskinene er kjent for å være noe av det mest slitesterke man får.

Vassbotn mener IBMs bidrag og at Lenovo overtar alt IBM har blir en garanti for videre IBM-kvalitet.

For både de stasjonære Netvista-maskinene og Thinkpad-maskinene skal beholde sine navn og viktigst - den prestisjetunge IBM-logoen. Som en del av avtalen har IBM gitt Lenovo lov til å bruke IBM-logoen i fem år fremover. Om og hvordan Lenovo-logoen skal brukes ved siden av, kjenner Vassbotn foreløpig ikke til.

Men blir ikke dette en hvit løgn overfor kundene, det er jo ikke lengre IBM som designer maskinene, spør digi.no.

- IBM er medeiere og IBM bidrar med teknologi, så kundene kan være trygge på at de får den samme IBM-kvaliteten, mener Vassbotn.

Spørsmålet blir om de store kundene stoler på dette og Lenovo ikke faller for fristelsen å bruke billigere komponenter i maskinene. Fra et merkevare-synspunkt er fusjoner og fisjoner alltid risikabelt. Men Lenovo har altså fem år å bygge opp sitt merkenavn.

Vassbotn påpeker at Lenovo ikke blir et kinesisk selskap. Det kinesiske selskapet kjøper bare 43 prosent av aksjene. IBM skal eie 18,9 prosent og 38 prosent skal eies av forskjellige store investorer, blant annet Texas Pacific, som blant annet eier norske Findexa (tidligere Telenor telefonkatalogen).

Til toppen