Skal bygge "Boxman på TV"

Bo Blåeldh har jobbet flere år i Schibsted-systemet i Sverige før han nå går over til interaktiv TV. E-TV satser hundre prosent på interaktivitet og e-handel.

I løpet av sin to-årige Schibsted-karriére har svenske Bo Blåeldh vært sjef for SOL Sverige, byguiden Allt om Stockholm, og sist som administrerende direktør for Schibsted Interactive i Sverige. Tidligere ledet han filmkanalen Filmnet, som i dag er slukt av Canal Digital (Canal Plus).

- Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for TV, og E-TV er den eneste digital-TV kanalen som gjør noe vettugt ut av interaktiviteten, sier Bo Blåeldh til det svenske magasinet Resumé.

E-TV eies av investeringsselskapet Cell Ventures, og er ifølge Blåeldh den eneste av Sveriges 17 digitale TV-kanaler som jobber bare med interaktivitet.

- E-TV skal drive med salg av varer og tjenester via digital-TV. Vi har utviklet en musikk-tjeneste som skal selge CD-er. Det blir omtrent som "Boxman på TV". Brukerne kan velge mellom fem tusen musikk-titler, sier Blåeldh til digi.no.

Han forteller at de også tilbyr en vær-tjeneste, hvor man kan søke på kommune-nivå. I tillegg skal E-TV lansere en multimediejeneste med spill, DVD og video.

Foreløpig er det bare rundt ti tusen svenske husholdninger som kan ta inn digital-TV, men Blåeldh regner med at tallet vil komme opp i hundre tusen i løpet av året.

Blåeldh har stor tro på at salget av mottaker-boksene vil ta seg opp etter hvert som tilbudet blir bedre.

Til toppen