Skal dele ut musikk gjennom smutthull

Søkeselskapet Fast har startet et datterselskap som skal la brukere dele musikk over nettet - gjennom et juridisk smutthull.

Fast har tidligere startet datterselskaper - med litt vekslende hell, men forsøker seg nå på nytt. Denne gangen er det et musikkselskap det dreier seg om, skriver NA24.

I det stille har Fast startet Ezmo, en ny type musikktjeneste som Ezmo-sjef Petter Karal hevder at den internasjonale platebransjen ikke protesterer på. Karal var tidligere sjef for den Eniro-eide søketjenesten Kvasir.

Tjenestens ide er enkel og høres i utgangspunktet ikke ut som noe platebransjen ville akseptere:

Alle skal få lov til å laste opp sin musikk til Ezmos servere og la sine venner og kontakter høre på den, men brukerne må gå inn på Ezmo for å få avspilt musikk - du får ikke lastet ned kopier av dine venners musikk.

Men ideen er ikke helt vill: Den minner både om tjenester som Pandora og andre vanlige nettradio-tjenester, men gir en mye større frihet.

- Vi har vært i London og hatt møter med plateselskapene og IFPI. De planlegger ikke noen juridiske tiltak mot oss. Platebransjen har endret sine holdninger de siste årene og er nå villig til å la nye aktører prøve nye modeller, sier Karal til digi.no.

Karal begynte i Fast da for to år siden og har jobbet med Ezmo-prosjektet i et år nå. Ezmo har lansert en beta-versjon, som har vært åpen for en lukket gruppe med test-brukere. Tjenesten fremstår som ganske ferdig med et enkelt grensesnitt, men det mangler en viktig knapp: "Ny bruker? Register deg her".

Tjenesten skal la brukere laste opp musikk i både de kopibeskyttede formatene til Apple og Microsoft, men også i MP3-formatet, forteller Karal. Man skal så begrense delingen til 10 venner, som må gå inn på nettsiden til Ezmo for å lytte til musikken. Du kan dermed ikke laste ned og spille musikk på andre enheter enn en PC eller en Mac, for eksempel en lommespiller.

Men også brukerne som legger inn musikk får en fordel - de kan fra en nettleser hvor som helst spille av musikk.

Ezmo har også et annet smart knep i ermet, som vil gjøre tjenesten enkel å bruke: Man skal egentlig ikke kaste bort båndbredde, harddisk-plass og tid på å la brukere laste opp musikk og få lagret akkurat sine filer. Alle skal bruke samme katalog. Ezmo vil bare se hvilken musikk man har og så lage lenker til sitt bibliotek.

- Vi skal lansere til sommeren, forteller Karal til digi.no.

Tjenesten skal være gratis for brukerne, men Karal har en klar forretningsmodell: Ezmo skal tjene penger på å vise annonser til de som går inn og hører på musikken.

Til toppen