Skal erobre flatskjermmarkedet i Norge

Etter bare ett år, tjener Tønsberg-selskapet QP Vision gode penger på flatskjermer fra Sør-Korea.

QP Vision ble etablert i mars 2004, og klarte i løpet av sitt første halvår å selge 1.500 flatskjermer til 20 millioner kroner.

Selskapet var som kjerringa mot strømmen og lanserte salget med en 42 tommers plasmaskjerm.

– Vi begynte med Rolls Roycen før egentlig markedet var modent. Like fullt var vi bevisste på at det var nettopp denne modellen de største entusiastene hadde sittet og ventet på, forteller gründer og en av de tre eierne, Trond Heyerdahl Svensen til digi.no.

Etter det har volumet bare økt, og QP Vision har et mål om å omsette flatskjermer for 100 millioner kroner i løpet av 2005.

Ifølge analyseselskapet DRM er QP Vision nå det fjerde største flatskjermselskapet i Norge, i frisk konkurranse med et trettitalls andre aktører. De største er Panasonic, Hitachi, Philips, LG og QP Vision.

QP Vision forhandler flatskjermene med nettbutikker som Komplett og Deal, foruten opptil 80 frittstående brunvarebutikker.

I fjor solgte Tønsberg-selskapet bare plasmaskjermer, men tror LCD vil utgjøre den største andelen i år. Det har skjedd mye i produktutviklingen på LCD-skjermer. Bare på seks måneder har responstiden blitt forbedret med 8 millisekunder.

32 tommers LCD skjerm med alt utstyr blir hos QP Vision solgt til under 14.000 kroner. I disse dager vil selskapet lansere 37 tommers LCD-skjerm til 25.000 kroner.

Til sammenligning kjører konkurrentene med tilsvarende priser på 35.000 kroner og Heyerdahl Svendsen mener kvaliteten kan være ringere målt i forhold til responstiden på skjermen.

Årsaken til suksessen tillegger Heyerdahl Svendsen at det er en liten og fleksibel stab på bare fire personer som raskt snur seg rundt. I tillegg har selskapet bare valgt å ha fokus på skjermer.

– Vår forretningside er å selge store volum med lave marginer, sier Heyerdahl Svendsen til digi.no.

Selskapet snuser nå også på de store elektronikk-kjedene.

Med unntak av Lyse Tele, har ennå ikke det store utvalget av programmer for høyoppløselig tv kommet til Norge. Men Tønsberg-selskapet spiller på at det uansett er greit å være i forkant av teknologien.

I fjor ble det solgt 14.000 flatskjermer i Norge, men potensialet er stort. EE-bransjen anslår at det i 2006 vil bli solgt 240.000 LCD- og plasmaskjermer.

    Les også:

Til toppen